Holenderscy naukowcy twierdzą, że głowa pełna myśli może powodować ból… i to dosłownie. Według nowego badania opublikowanego w czasopiśmie Psychological Bulletin, wysiłek umysłowy wiąże się w wielu sytuacjach z nieprzyjemnymi uczuciami.

Jeden z autorów badania, profesor Erik Bijleveld z Uniwersytetu Radboud w Holandii , powiedział: Menedżerowie zwykle zachęcają pracowników, a nauczyciele uczniów i studentów do podejmowania wysiłku intelektualnego (...) Można wysnuć wniosek, że lubią oni ntensywnie myśleć. Nasze wyniki wskazują, że tak jednak nie jest - stwierdził naukowiec.

Holenderski zespół badawczy przeprowadził analizę 170 wcześniejszych badań, opublikowanych w latach 2019-2020 i obejmujących 4670 uczestników, aby sprawdzić, w jaki sposób ludzie postrzegają wysiłek umysłowy, m.in. czy wiąże się z nieprzyjemnymi uczuciami i czy związek ten zależy od rodzaju zadania lub populacji, do której należy.

W badaniach wzięło udział wiele osób, od pracowników armii po sportowców amatorów, w 29 krajach. Uczestnicy mierzyli się z 358 różnymi zadaniami poznawczymi.

We wszystkich analizowanych badaniach określali oni stopień włożonego wysiłku, a także odczuwanych przez nich nieprzyjemnych uczuć, takich jak frustracja, irytacja, stres lub irytacja.

Komu wysiłek intelektualny służy?

Profesor Erik Bijleveld zauważył, że im większy wysiłek umysłowy włożono w realizację zadań, tym więcej nieprzyjemności odczuwali uczestnicy badania.

Jest to istotne, aby profesjonaliści, tacy jak inżynierowie i edukatorzy, mieli to na uwadze podczas opracowywania zadań, narzędzi, aplikacji, materiałów czy instrukcji - zaleca profesor.

Cytat

Kiedy od ludzi wymaga się znacznego wysiłku umysłowego, należy ich wspierać i nagradzać za ich wysiłek
prof. Erik Bijleveld

Bijleveld stwierdził, że innym ciekawym odkryciem było to, że chociaż związek między wysiłkiem umysłowym i negatywnymi uczuciami jest nadal znaczący, to był on mniej wyraźny w badaniach przeprowadzonych w krajach azjatyckich w porównaniu z badaniami w Europie lub Ameryce Północnej.

Uczniowie szkół średnich w krajach azjatyckich poświęcają na naukę więcej czasu niż ich koledzy z Europy czy Ameryki Północnej i dlatego mogą znieść większy wysiłek intelektualny już na wczesnym etapie życia - dodał naukowiec.