Pierwsza na świecie interaktywna ścianka wspinaczkowa - w całości zaprojektowana i zbudowana przez Polaków - stanęła w Warszawie. To pomysł na zachęcenie młodych ludzi do aktywności fizycznej. Ambasadorkami SkyWall są Aleksandra Mirosław, mistrzyni olimpijska we wspinaczce sportowej i Miłka Raulin, najmłodsza Polka z Koroną Ziemi.

SkyWall, czyli interaktywną ściankę wspinaczkową, zrealizował polski start-up Reclimb. "Graj i wspinaj się" - to hasło, które ma namówić młodzież do ruchu, ale na ich zasadach.

Dzieci potrzebują dziś ruchu tak samo jak tlenu, ale nie da się ich odłączyć od świata cyfrowego - mówi Miłka Raulin. Trzeba ten świat włączyć do sportu i pokazać im, że może być to ich supermoc. Reclimb to nie tylko ścianka a platforma, która łączy ruch fizyczny z grami znanymi z ekranów. Dziecko wspina się, a jednocześnie bawi w dynamiczne i logiczne gry zręcznościowe, jak np. w kultowego "węża"  - dodaje.

Swoich sił na ściance mogą spróbować już kilkuletnie dzieci. Ścianka składa się z pięciuset chwytów, które jednocześnie są stopniami.

Chwyty są interaktywne. Po kliknięciu w chwyt zapalają się ledowe światełka w różnych kolorach. Wcześniej w pulpicie, na który mówimy kiosk, wybieramy jedną z kilkunastu gier - mówi nam Miłka Raulin. To gry zarówno dla pojedynczych wspinaczy - np. jak speedwall, czyli wspinanie się na czas, albo przeznaczone dla dwóch osób - jak "wąż", którego pewnie wszyscy pamiętamy ze starszych telefonów. "Wąż" na naszej ściance to rywalizacja, gdzie jedno dziecko jest właśnie tym wężem i przemieszcza się po ściance, drugie się wspina, ale tak, żeby omijać węża.

Ścianka pomaga nie tylko trenować mięśnie, ale też umysł.

Podczas wspinaczki można rozwiązywać zadania matematyczne, albo grać w memory - mówi RMF FM Miłka. Zresztą wspinaczka to też ćwiczenie głowy, bo to w dużej mierze planowanie. Poza tym na ekstremalnie trudnym poziomie nawet umysły ścisłe mają kłopot z zadaniami - dodaje z uśmiechem.

Pierwsza ścianka stoi w Warszawie, w Arenie Makak, ale już planowane są kolejne. Do września mają powstać kolejne trzy ścianki, jedna stanie w Krakowie - dodaje Miłka Raulin.

Ścianka została opatentowana i jest w stu procentach polską myślą technologiczną. To pierwsze na świecie połączenie wspinaczki, gier i technologii. Dzieci nie tylko się ruszają, ale przy tym ćwiczą refleks, logiczne myślenie i pamięć. Wspinają się i wykonują dodatkowe zadania dzięki grom, a zabawa staje się naturalnym narzędziem edukacyjnym i treningowym.

Opracowanie: