38 proc. Polaków nie podejmuje aktywności fizycznej nawet raz w miesiącu, choćby takiej, jak rekreacyjne spacery, czy jazda na rowerze do pracy – wynika z najnowszego sondażu. Mniej niż połowa – bo jedynie 48 proc. z nas – minimum raz w tygodniu uprawia sport w czasie wolnym od pracy i obowiązków domowych.

Jeśli weźmiemy pod uwagę, kryteria minimalnej aktywności fizycznej zalecanej dla osób dorosłych, to w badaniu rysuje nam się tragiczny obraz aktywności fizycznej polskiego społeczeństwa - powiedział dr Janusz Dobosz z Narodowego Centrum Badania Kondycji Fizycznej AWF im. Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Jak przypomniał, Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) jako minimum wskazuje 150 minut umiarkowanej (lub 75 minut intensywnej) aktywności fizycznej w tygodniu. Zgodnie z zasadą kardiologiczną (3x30x130) powinniśmy ćwiczyć co najmniej trzy razy w tygodniu po 30 minut z tętnem nam poziomie 130 uderzeń na minutę.

5 powodów dlaczego warto być aktywnym fizycznie

Sport to zdrowie? Nawet krótkie, ale regularne ćwiczenia mają dobry wpływ na ciało i umysł. Oto 5 powodów, dla których warto być aktywnym fizycznie. czytaj więcej

Na podstawie wyników badania możemy oszacować, że 60 proc. populacji polskiej powyżej 15. roku życia nie podejmuje aktywności fizycznej gwarantującej utrzymanie zdrowia. Polacy ćwiczą zdecydowanie za mało - dodaje specjalista.

Dla porównania, najnowsza analiza naukowców WHO, którą w ubiegłym tygodniu opublikowało pismo "Lancet Global Health", wskazuje, że jedna czwarta ludzi na świecie jest za mało aktywna fizycznie.

Z najnowszego sondażu wynika, że odsetek Polaków, którzy uważają się za aktywnych fizycznie - czyli co najmniej raz w miesiącu spędzają aktywnie czas, np. spacerując, jeżdżąc na rowerze, biegając, ćwicząc na siłowni czy w klubie fitness - wynosi 62 proc.

Te dane nie zmieniły się od ubiegłego roku. Nie powinno nas to uspokajać, bo moim zdaniem w rzeczywistości aktywność Polaków jest niższa, poza tym w tej grupie znalazły się zarówno osoby, które ćwiczą niemal codziennie, jak i te, które są aktywne sporadycznie - raz w miesiącu - przekonuje dr Janusz Dobosz. 

Kto ćwiczy, a kto nie?

Zrzuć zbędne kilogramy i popraw kondycję. Wykorzystaj do tego step

Step to platforma do ćwiczeń, którą bardzo często można spotykać w klubach fitness oraz na siłowni. Z jego pomocą zgubisz zbędne kilogramy, wymodelujesz sylwetkę i poprawisz ogólną kondycję swojego organizmu! Czy można chcieć więcej? Zobacz na co zwrócić uwagę, kupując to cudowne urządzenie. czytaj więcej

W gronie osób w ogóle nieaktywnych (38 proc. badanych) największą grupę stanowią ludzie starsi, a także mieszkający w mniejszych miejscowościach, w tym wsiach, o niższym wykształceniu i niższych dochodach. Seniorom, którzy pozostają w domach często nie chce się podejmować aktywności w obawie o pogorszenie zdrowia. Tymczasem to właśnie sport może być ich przepustką do dłuższego i bardziej komfortowego życia, o ile nie istnieją istotne przeciwwskazania - komentuje  psycholog sportu Joanna Kotek.

Spory odsetek osób, które nie podejmują aktywności fizycznej co najmniej raz w miesiącu, stanowią pracownicy fizyczni. Jak oceniają autorzy raportu, osoby te mogą preferować bierny wypoczynek ze względu na charakter obowiązków zawodowych.

Najwyższy odsetek osób aktywnych sportowo, czyli wykonujących regularny trening (nie włączając w to jazdy na rowerze do pracy czy spacerów rekreacyjnych) co najmniej raz w tygodniu , odnotowano wśród osób uczących się - 90 proc., w grupie wiekowej od 18. do 24. roku życia - 86 proc. oraz w grupie od 15. do 17. roku życia - 80 proc.

Zgodnie z zaleceniami WHO minimalna dawka co najmniej umiarkowanej aktywności fizycznej dla dzieci do 18. roku życia wynosi jedną godzinę dziennie. Natomiast w najnowszym badaniu wystarczyło uprawiać sport raz w tygodniu, by trafić do grupy aktywnej sportowo. W swoim planie aktywizacji ruchowej ludzi na lata 2018-2030 WHO podaje, że regularna aktywność fizyczna pomaga w zapobieganiu, a także leczeniu schorzeń, takich jak choroby układu sercowo-naczyniowego, w tym zawał serca i udar mózgu, cukrzyca, nadwaga i otyłość oraz rak piersi i jelita grubego. Może też w dużym stopniu poprawiać zdrowie psychiczne, jakość życia i przyczyniać się do dobrego samopoczucia.

(ug)