Po dwóch dniach przerwy wznowiono ruch pociągów pod chorzowską estakadą - poinformowały w środę po południu Koleje Śląskie. Połączenia zostały wstrzymane w poniedziałek, gdy z powodu zagrożenia awarią lub katastrofą drogową obiekt został wyłączony z użytkowania.

Jak podano w komunikacie przewoźnika, pociągi znów kursują na odcinku Chorzów Batory - Bytom w ramach linii S8 (Katowice-Lubliniec). Przez ostatnie dni pasażerowie musieli korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej.

Wiadukt drogowy znajdujący się nad torami będzie pod stałym nadzorem pracowników PKP Polskich Linii Kolejowych - przekazał Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK.

Przywrócenie ruchu kolejowego było jednym z priorytetów władz Chorzowa. Prezydent miasta Szymon Michałek wskazywał jednak, że aby zapewnić bezpieczeństwo, konieczne może być częściowe wyburzenie estakady lub jej wzmocnienie.

Chorzowska estakada do wyburzenia

Zamknięcie obiektu spowodowało poważne utrudnienia komunikacyjne - zarówno dla kierowców i pieszych, jak i dla transportu publicznego na Śląsku. Z danych chorzowskiego magistratu wynika, że estakadą codziennie przejeżdżało około 45 tys. pojazdów, z czego ponad 80 proc. stanowił ruch tranzytowy. Ul. Katowicka (DK79), nad którą biegnie estakada, to kluczowe połączenie między Bytomiem a Katowicami.

Ekspertyza zamówiona przez samorząd wykazała, że estakada "nie wykazuje żadnej nośności i ulegnie awarii lub katastrofie". Jak zaznaczono w dokumencie, konstrukcję można tymczasowo wzmocnić, ale i tak w perspektywie kilku lat będzie wymagać rozbiórki z uwagi na zły stan techniczny.

Decyzję o zamknięciu estakady podjęto po otrzymaniu wyników ekspertyzy. W poniedziałek w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim odbyło się posiedzenie sztabu kryzysowego, podczas którego zdecydowano o kontroli obiektu przez nadzór budowlany oraz weryfikacji przedstawionych analiz.

Z dokumentu wynika również, że estakada została zbudowana z NRD-owskiej stali, która z czasem traci swoje właściwości wskutek specyficznej korozji. Tego samego rodzaju stal wykorzystano przy budowie mostu w Dreźnie, który zawalił się w 2024 roku.

Chorzowska estakada powstała w latach 70. XX wieku i została oddana do użytku w 1979 roku. Miała rozwiązać problemy komunikacyjne tej części miasta, ale całkowicie zmieniła wygląd jego centrum. Choć pomysły dotyczące rozbiórki pojawiały się wielokrotnie, nigdy nie zostały zrealizowane.