Estakada w Chorzowie musi zostać wyburzona. Na jaw wychodzą nowe fakty o konstrukcji, która powinna była zostać rozebrana już prawdopodobnie dawno temu. Tymczasem mieszkańcy Śląska muszą mierzyć się ze zmianami w kursowaniu tramwajów, autobusów i pociągów, objazdami dla kierowców i ograniczeniami w ruchu pieszych. Urząd miasta uruchomił specjalną stronę internetową, na której publikowane są informacje na temat zmian w organizacji ruchu.
Zamknięta estakada stanowi część drogi krajowej nr 79, która łączy Katowice, Chorzów i Bytom. O tym, że odcinek zostaje wyłączony z ruchu z powodu fatalnego stanu technicznego, informowaliśmy wczoraj.
Estakada w Chorzowie została wyłączona z użytkowania w poniedziałek o godz. 14.30. Nie można poruszać się zarówno po niej, jak i pod nią. Wyłączony został ruch samochodowy i pieszy, a także ruch tramwajowy przy estakadzie.
Na rynek w Chorzowie, nad którym przebiega estakada, przyjechali we wtorek o poranku strażacy. Zostaliśmy poproszeni przez urząd miasta o pomoc w ewakuacji wydziału komunikacji, która znajduje się pod estakadą - poinformował dziennikarkę RMF FM Annę Kropaczek rzecznik chorzowskiej straży pożarnej Michał Adamek.
Urząd Miasta uruchomił specjalną stronę internetową, na której publikowane są bieżące informacje na temat zmian w organizacji ruchu drogowego oraz transportu publicznego. Można też korzystać z infolinii pod numerem 32 416 59 87.
Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) przygotował trasy objazdowe na liniach autobusowych i tramwajowych. Pasażerowie będą korzystali z tymczasowych przystanków. Pod estakadą przebiega linia kolejowa, dlatego pociągi Kolei Śląskich (KŚ) jadące od strony Tarnowskich Gór będą musiały zatrzymywać się w Bytomiu; od Bytomia do Chorzowa Batorego pasażerów będzie woziła komunikacja zastępcza - zapowiedział także prezes Kolei Śląskich Krzysztof Klimosz.
W latach 2011-2014 estakada przeszła gruntowny remont. Chorzowski urząd poinformował, że już wtedy wiadomo było, iż działania naprawcze są jedynie doraźne i "w perspektywie wieloletniej konieczne będzie wyburzenie obiektu", a wykonawca dał tylko 10 lat gwarancji.
"W ekspertyzie wskazano, że estakada nie wykazuje żadnej nośności i ulegnie awarii lub katastrofie. Estakadę należy niezwłocznie wyłączyć z użytkowania, w sposób stały uniemożliwiając do niej dostęp" - poinformował Urząd Miejski w Chorzowie.
Na początku 2025 r. ruch na estakadzie zamknięto dla pojazdów o masie, przekraczającej 12 ton. Decyzja zapadła po przedstawieniu wstępnej opinii, wskazującej na zły stan techniczny obiektu.
Z ekspertyz wynika, że stal, której użyto do zbudowania odcinka, pochodzi z NRD. To stal wysokowęglowa, która jest podatna na nietypową korozję, która powoduje, że traci swoje właściwości - tłumaczył prezydent Chorzowa Szymon Michałek.
Jak dodał, taką stal wykorzystano także m.in. przy budowie mostu Caroli w Dreźnie, który uległ katastrofie w 2024 r.
Chorzowska estakada powstała w latach 70. XX w., aby rozwiązać problemy komunikacyjne w tej części miasta. Nad miejskim rynkiem zbudowano dwa dwupasmowe, kilkusetmetrowe wiadukty estakady, które oddano do użytku w 1979 r. Znacząco poprawiło to poruszanie się na trasie Katowice - Bytom, ale całkowicie zmieniło oblicze centrum Chorzowa. Pomysły dotyczące wyburzenia estakady pojawiały się wielokrotnie, ale nigdy nie wprowadzono ich w życie.