Estakada w Chorzowie musi zostać wyburzona. Na jaw wychodzą nowe fakty o konstrukcji, która powinna była zostać rozebrana już prawdopodobnie dawno temu. Tymczasem mieszkańcy Śląska muszą mierzyć się ze zmianami w kursowaniu tramwajów, autobusów i pociągów, objazdami dla kierowców i ograniczeniami w ruchu pieszych. Urząd miasta uruchomił specjalną stronę internetową, na której publikowane są informacje na temat zmian w organizacji ruchu.

Zamknięta estakada stanowi część drogi krajowej nr 79, która łączy Katowice, Chorzów i Bytom. O tym, że odcinek zostaje wyłączony z ruchu z powodu fatalnego stanu technicznego, informowaliśmy wczoraj.

Estakada w Chorzowie została wyłączona z użytkowania w poniedziałek o godz. 14.30. Nie można poruszać się zarówno po niej, jak i pod nią. Wyłączony został ruch samochodowy i pieszy, a także ruch tramwajowy przy estakadzie.

Na rynek w Chorzowie, nad którym przebiega estakada, przyjechali we wtorek o poranku strażacy. Zostaliśmy poproszeni przez urząd miasta o pomoc w ewakuacji wydziału komunikacji, która znajduje się pod estakadą - poinformował dziennikarkę RMF FM Annę Kropaczek rzecznik chorzowskiej straży pożarnej Michał Adamek.

Miasto uruchamia stronę internetową

Urząd Miasta uruchomił specjalną stronę internetową, na której publikowane są bieżące informacje na temat zmian w organizacji ruchu drogowego oraz transportu publicznego. Można też korzystać z infolinii pod numerem 32 416 59 87.

Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) przygotował trasy objazdowe na liniach autobusowych i tramwajowych. Pasażerowie będą korzystali z tymczasowych przystanków. Pod estakadą przebiega linia kolejowa, dlatego pociągi Kolei Śląskich (KŚ) jadące od strony Tarnowskich Gór będą musiały zatrzymywać się w Bytomiu; od Bytomia do Chorzowa Batorego pasażerów będzie woziła komunikacja zastępcza - zapowiedział także prezes Kolei Śląskich Krzysztof Klimosz.

Problemy z estakadą

W latach 2011-2014 estakada przeszła gruntowny remont. Chorzowski urząd poinformował, że już wtedy wiadomo było, iż działania naprawcze są jedynie doraźne i "w perspektywie wieloletniej konieczne będzie wyburzenie obiektu", a wykonawca dał tylko 10 lat gwarancji. 

"W ekspertyzie wskazano, że estakada nie wykazuje żadnej nośności i ulegnie awarii lub katastrofie. Estakadę należy niezwłocznie wyłączyć z użytkowania, w sposób stały uniemożliwiając do niej dostęp" - poinformował Urząd Miejski w Chorzowie. 

Na początku 2025 r. ruch na estakadzie zamknięto dla pojazdów o masie, przekraczającej 12 ton. Decyzja zapadła po przedstawieniu wstępnej opinii, wskazującej na zły stan techniczny obiektu.

Z ekspertyz wynika, że stal, której użyto do zbudowania odcinka, pochodzi z NRD. To stal wysokowęglowa, która jest podatna na nietypową korozję, która powoduje, że traci swoje właściwości - tłumaczył prezydent Chorzowa Szymon Michałek.

Jak dodał, taką stal wykorzystano także m.in. przy budowie mostu Caroli w Dreźnie, który uległ katastrofie w 2024 r.

Chorzowska estakada powstała w latach 70. XX w., aby rozwiązać problemy komunikacyjne w tej części miasta. Nad miejskim rynkiem zbudowano dwa dwupasmowe, kilkusetmetrowe wiadukty estakady, które oddano do użytku w 1979 r. Znacząco poprawiło to poruszanie się na trasie Katowice - Bytom, ale całkowicie zmieniło oblicze centrum Chorzowa. Pomysły dotyczące wyburzenia estakady pojawiały się wielokrotnie, ale nigdy nie wprowadzono ich w życie.