Jest komplet dokumentów pozwalających na rozbudowę autostrady A2 z Łodzi do Warszawy - poinformowano na piątkowej konferencji prasowej. GDDKiA zapowiada rozpoczęcie budowy na początek 2026 roku. Przebudowa ma objąć łącznie 89 km trasy.

  • Jest zielone światło dla rozbudowy A2 Łódź - Warszawa. Drogowcy mają już komplet dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia inwestycji.
  • GDDKiA zapowiada rozpoczęcie budowy na początek 2026 r., planowany termin zakończenia robót to druga połowa 2028 r. Przebudowa ma objąć łącznie 89 km trasy.
  • Żeby zmniejszyć utrudnienia GDDKiA chce przed rozpoczęciem przebudowy A2 zapewnić trasy alternatywne dla remontowanego odcinka

To symboliczny moment, na który czekało wielu kierowców. Jest decyzja i są konkrety, że wreszcie przystępujemy do rozbudowy autostrady o dodatkowe pasy. Tą drogą bardzo trudno się jeździ, szczególnie w godzinach szczytu, a duże natężenie stwarza także zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego - podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas konferencji prasowej na autostradowym MOP Niesułków (Łódzkie).

Ważne dokumenty

Wojewoda łódzka Dorota Ryl podpisała dwa pozwolenia na budowę dotyczące rozbudowy autostrady A2 w województwie łódzkim i w piątek wręczyła dokumenty dyrektorowi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 

Tym samym GDDKiA uzyskała wszystkie niezbędne dokumenty konieczne do rozpoczęcia budowy. Wcześniej podobną decyzję wydał wojewoda mazowiecki.

Ważne terminy

Jeszcze w czerwcu ma zostać ogłoszony przetarg z planowanym rozstrzygnięciem na przełomie roku, by na początku 2026 r. można było podpisać umowę ze zwycięzcą przetargu i by wykonawca mógł rozpocząć budowę. 

Ta ma być podzielona na cztery odcinki realizacyjne, a planowany termin zakończenia robót to druga połowa 2028 r.

Jak poinformowała GDDKiA, przebudowa autostrady obejmie łącznie 89 km trasy i będzie polegać na rozbudowie o dodatkowy - trzeci pas ruchu od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków oraz o czwarty pas ruchu na odcinku od węzła Pruszków do węzła Konotopa. 

Dodatkowe pasy powstaną z przewidzianego na ten cel szerokiego pasa zieleni wewnątrz autostrady.

Prace na A2 obejmą też wymianę nawierzchni ścieralnej na całej długości trasy od Strykowa do Konotopy, likwidację punktów poboru opłat oraz wymianę nawierzchni i oświetlenia na węźle Łódź Północ, a wszystko nie tylko z zachowaniem przejezdności, ale z maksymalną możliwą przepustowością na całej długości remontowanego odcinka.

Ważne informacje dla kierowców

Żeby zmniejszyć utrudnienia GDDKiA chce przed rozpoczęciem przebudowy A2 zapewnić trasy alternatywne dla remontowanego odcinka. 

W planach jest remont drogi ekspresowej S8 na odcinku od Studzianek do Piotrkowa, co pozwoli objechać A2 korzystając z trasy Warszawa - Katowice, a oddanie do użytku odcinków trasy S7 w okolicach Płońska da kierowcom jadącym od strony Gdańska alternatywę dla trasy A1 - A2 i ominięcia remontowanego odcinka autostrady.

Odcinek A2 między Łodzią i Warszawą jest jednym z najbardziej obciążonych odcinków dróg w kraju. 

Na poszczególnych odcinkach w zależności od lokalizacji miejsca i pory trasą przemieszcza się od 50 do 100 tys. pojazdów na dobę.