W Limanowej zakończyła się 7. runda FIA European Hill Climb Championship. To był historyczny dzień - padły rekordy prędkości, pojawiła się rekordowa liczba zawodników i kibiców. Zawody wygrał włoski mistrz Christian Merli (Nova Proto NP01, wśród kierowców aut z nadwoziem zamkniętym zwyciężył Polak, Grzegorz Rożalski (Mitsubishi Lancer). Na miejscu był reporter RMF FM - Maciej Pałahicki.

  • Rekordowa frekwencja i atmosfera: 35 tys. kibiców na historycznym finale Wyścigu Górskiego Limanowa - Przełęcz pod Ostrą.
  • Nowy rekord trasy: Grzegorz Rożalski ustanowił najlepszy czas - 2:03,545 na trasie o długości 5,5 km z 33 zakrętami.
  • Top 3 zawodników: 1. Grzegorz Rożalski (Mitsubishi Lancer Evo 9), 2. Karol Krupa (Skoda Fabia CT), 3. Sebastian Stec (Ford Fiesta).

Finałowy dzień w Limanowej pełen emocji

Niedziela przyniosła najważniejsze w sezonie ściganie - po jednym podjeździe treningowym rozegrano dwa wyścigowe, które wyłoniły najszybszych kierowców 7. rundy FIA EHC. Zawody można było śledzić na bieżąco dzięki oficjalnej stronie https://wysciggorski.pl/, specjalnemu kanałowi YouTube, Race Radio na częstotliwości 90,8 FM, a także serwisowi https://www.wyniki-online.pl/.

W małopolskiej Limanowej rozpoczął się drugi dzień najważniejszego samochodowego wyścigu górskiego w Polsce. Wyścig Limanowa - Przełęcz pod Ostrą był nie tylko eliminacją mistrzostw Polski, ale także mistrzostw Europy, dlatego na miejsce zjechali najlepsi kierowcy kontynentu.

Na miejscu był nasz reporter RMF FM, Maciej Pałahicki, który pytał organizatorów i kibiców o emocje na trasie. Finałowy podjazd wyścigu Limanowa - Przełęcz pod Ostrą przeszedł do historii. Na miejscu pojawiła się rekordowa liczba 35 tysięcy widzów! Super samochody, super atmosfera. Sebastian Stec - mój ulubiony kierowca - robi wrażenie - mówił jeden z kibiców. Mieszkam tu niedaleko, ale pierwszy raz tutaj przyszedłem. Lamborghini robią super wrażenie - dodał kolejny. Bardzo mi się podobało, trzeba poczuć ten zapach benzyny i usłyszeć te odgłosy - powiedział następny.

Tak wyglądał niedzielny start:

117 zawodników, bolidy jak z Formuły 1 i 33 zakręty

Na starcie pojawiło się rekordowych 108 kierowców z aż dziesięciu krajów Europy. Nie zabrakło ekstremalnie szybkich samochodów - niektóre z nich miały nawet 1200 koni mechanicznych. Te bolidy, które zazwyczaj widzimy na torach Formuły 1, to jest to, na co najbardziej czekają tu kibice - mówił Bogdan Pałka, dyrektor zawodów.

Treningi poprzedziły bieg wyścigowy, który ruszył o godzinie 11:30. Po pierwszym podjeździe emocje sięgnęły zenitu. Jest szybko, wręcz niewyobrażalnie szybko, jak na usianą 33 zakrętami trasę górską, która ma niespełna 5,5 km długości - relacjonował z trasy Maciej Pałahicki.

Jeszcze przed zawodami wiadomo było, że warunki atmosferyczne mogą sprzyjać rekordowym przejazdom. Wczorajszy rekord już jest nieaktualny, bo przed chwilą Grzegorz Rożalski poprawił swój wynik i ustanowił nowy rekord trasy dla samochodów zamkniętych, który wynosi teraz 02:03,545 - mówił Bogdan Pałka. Było dzisiaj szybko - ogromnie się cieszę, że dwukrotnie pobiłem rekord, jestem bardzo zadowolony. Musiałem dzisiaj wycisnąć wszystko, co się dało - mówił Grzegorz Rożalski.

Wyniki końcowe

W Mistrzostwach Europy FIA w Wyścigach Górskich podczas zawodów Limanowa - Przełęcz pod Ostrą ponownie bezkonkurencyjny okazał się Christian Merli. Włoch, jadący bolidem Nova Proto NP01, przypominającym konstrukcje znane z Formuły 1, osiągnął czas 1:58,177 i średnią prędkość aż 167 km/h. To kolejny dowód na jego dominację w europejskim czempionacie.

16. Wyścig Górski Limanowa - Przełęcz pod Ostrą był ogromnym sportowym sukcesem Polaków. Oprócz Rożalskiego i Krupy, polscy kierowcy obsadzili podium FIA EHC w poszczególnych grupach: Maciej Hawro (Honda Integra), stanął na najwyższym stopniu podium mocno obsadzonej Gr. 5 FIA EHC. Grupę 4 wygrał Matija Jurisič (HRV), Grupę 3 włoski kierowca O’Play umacniając się na pozycji lidera, Grupa 2 to Karol Krupa zaś najmocniejsza Grupa 1.

W klasyfikacji generalnej 8 Rundy Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, oprócz Rożalskiego, na drugim stopniu podium stanął Karol Krupa a na trzecim Sebastian Stec.

1. Grzegorz Rożalski - Mitsubishi Lancer Evo 9 - 04:08,227 (średnia prędkość 159 km/h)

2. Karol Krupa - Skoda Fabia CT - 04:14,706 (średnia prędkość 155 km/h)

3. Sebastian Stec - Ford Fiesta - 04:23,083 (średnia prędkość 150 km/h)

W Kategorii Historycznej   8. Rundy GSMP zwyciężył Arkadiusz Borczyk (Honda Civic VTi), przed Adamem Garbaczem (Honda Civic EK4 Rallye) i Marcinem Przybyszewskim (Honda Integra), zaś wśród Kategorii Narodowej (auta z utraconą homologacją międzynarodową) na najwyższym stopniu podium stanął jadąc napędzanym silnikiem motocyklowym cross carem Speedcar Wonder Teodor Kocur wyprzedzając Cezarego Turka (Renault Megane RS) i Krzysztofa Mikołajczyka (Honda Integra).