Gąbka kuchenna to idealne środowisko dla różnego rodzaju bakterii. „(…) może zawierać ich więcej niż jest ludzi na Ziemi” – zauważa dr Trond Møretrø, autor nowego badania opublikowanego w Journal of Applied Microbiology. Jednak zwraca uwagę, że w gąbkach jest więcej bakterii niż w szczotkach kuchennych, co według naukowców z Norwegii może być bardziej higienicznym sposobem mycia naczyń.

Salmonella i inne bakterie szybciej się rozmnażają, a także przeżywają w gąbkach niż w szczotkach, ponieważ gąbki w codziennym użytkowaniu nigdy nie wysychają - wyjaśnia dr Trond Møretrø, naukowiec z Nofima, norweskiego instytutu badań nad żywnością.

Chociaż wiele bakterii nie jest szkodliwych, te, które są - jak salmonella - mogą przenosić się z gąbek na dłonie i powodować choroby u ludzi.

Cytat

Gąbka jest wilgotna i gromadzi resztki jedzenia, które są również pokarmem dla bakterii, co prowadzi do ich szybkiego wzrostu
dr Trond Møretrø, mikrobiolog

Tym, co najbardziej zaskoczyło badaczy w ich odkryciach, było to, że tak naprawdę nie miało znaczenia, jak ludzie czyścili gąbkę ani jak często.

To, w jaki sposób używano gąbek, nie miało większego znaczenia dla rozwoju bakterii. Konsumentom bardzo trudno jest uniknąć namnażania bakterii w gąbkach, o ile gąbki nie są codziennie wymieniane - dodaje Møretrø.

Co prawda stwierdzono, że podgrzewanie w kuchence mikrofalowej lub gotowanie gąbek kuchennych może ograniczyć patogeny, jednak nie wyeliminuje całkowicie. Podobnie jak stosowanie do ich czyszczenia mydła czy mycie w zmywarce. Dlatego zaleca się częste wymienianie na nowe - co 2-3 tygodnie.

Gąbka vs. szczotka do naczyń

Ponieważ szczoteczka bardzo szybko schnie, szkodliwe bakterie giną. Ponadto większość z nich ma rączkę, która w przeciwieństwie do gąbek zapobiega bezpośredniemu kontaktowi dłoni z potencjalnie szkodliwymi bakteriami - tłumaczy dr Trond Møretrø.

Tymczasem Cath Rees, profesor mikrobiologii na University of Nottingham sądzi, że nie ma żadnych dowodów na obecność bakterii chorobotwórczych zarówno na gąbkach, szczotkach czy ściereczkach do naczyń. Nie są znaczącym źródłem skażenia w normalnych warunkach domowych - zauważa badacz i radzi, by każdorazowo suszyć wszystkie przybory do mycia, przed kolejnym użyciem, gdyż w wilgotnych warunkach wszelkie patogeny rozwijają się znacznie szybciej.

Źródło: cnn.com