Jest już późny wieczór, gasisz światła, kładziesz się do łóżka. Udaje ci się na krótko zasnąć. Jednak coś sprawia, że twój sen jest niespokojny i ciągle się wybudzasz. Po nieprzespanej nocy rano jesteś wykończony. Jak temu zaradzić?

zdj. ilustracyjne /Pixabay

Niepokój

Niepokój może zakłócić twój sen, a zły sen tylko go potęguje i mamy błędne koło. Według National Sleep Foundation, u cierpiących na bezsenność istnieje 17-krotnie większe prawdopodobieństwo wystąpienia lęku klinicznego niż u osób śpiących 8 godzin.

Porada:

Wyłącz przed snem wszystkie ekrany jak telewizor, komputer, czy tablet. Spróbuj się wyciszyć, pomedytować lub poczytać książkę. Upewnij się, że w pokoju, gdzie znajduje się łóżko jest w miarę chłodno. Unikaj wszystkiego, co może wywołać niepokój jak sprawdzanie służbowego maila.

Bezdech senny

Zaburzenie polega na tym, że w nocy na krótko przestajesz oddychać. Jego objawem może być chrapanie, ale także suchość w jamie ustnej i ból głowy. W konsekwencji czego przez cały dzień czujesz się wyczerpany.

Porada:

Koniecznie musisz zbadać swój sen, czyli wykonać polisomnografię. Specjalistyczne urządzenia monitorują przez całą noc m.in. przepływ powietrza, poziom tlenu we krwi i aktywność mięśni. Ponadto, pozbądź się szkodliwych nawyków jak palenie i spożywanie alkoholu oraz kontroluj swoją wagę.

Ból

Trudno jest zasnąć, gdy ciało boli i wymaga stałej zmiany pozycji. Uciążliwy jest każdy rodzaj bólu, nawet ten niewielki do którego zdążyłeś się już przyzwyczaić.

Porada:

Pamiętaj, że zbyt intensywny trening tuż przed położeniem się do łóżka, może skutkować zakwasami i bólem mięśni. Unikaj zasypiania w pozycjach, które mogą powodować dolegliwości związane z kręgosłupem, np. spanie na boku.

Piecie przed snem

Odpowiednie nawodnienie organizmu jest niezbędne. Unikniesz w ten sposób suchości w ustach i przewodzie nosowym, co może powodować chrapanie. Z drugiej strony, gdy wypijesz dużą szklankę wody przed pójściem spać, będziesz musiał wstawać w nocy, by skorzystać z łazienki.

Porada:

O nawadnianie organizmu dbaj od samego rana. Im późniejsza pora, tym mniej powinieneś pić. Jeśli jednak musisz korzystać z toalety zbyt często - również nocą - koniecznie odwiedź urologa, gdyż możesz cierpieć na zespół pęcherza nadreaktywnego.

Nadczynność tarczycy

Do zaburzenia dochodzi, gdy tarczyca produkuje za dużo hormonów, które m.in. regulują ile energii zużywa twój organizm. Nadczynność tarczycy może powodować: wahania nastroju, nerwowość, drażliwość, drżenie rąk, nieregularne bicie serca, a to wszystko prowadzi do kłopotów ze snem.

Porada:

Twój lekarz pierwszego kontaktu lub endokrynolog powinien przepisać ci leki normalizujące poziom hormonów. Konieczne może być też poddanie się terapii w warunkach szpitalnych. 

Zespół niespokojnych nóg

Jeśli masz niewytłumaczalną potrzebę poruszania nogami podczas siedzenia lub leżenia, możesz mieć zespół niespokojnych nóg. Dyskomfort podczas snu jest gwarantowany, gdyż schorzenie nasila się w czasie bezczynności.

Porada:

Chociaż nie ma potwierdzonej przyczyny zespołu niespokojnych nóg, narażone są na niego zwłaszcza osoby z niedoborem żelaza.