Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski wyraził zdecydowany sprzeciw wobec współpracy Poczty Polskiej z chińską platformą sprzedażową Temu. Jego zdaniem, chińskie platformy e-commerce omijają unijne przepisy i zagrażają polskiej gospodarce. Poczta Polska zapewnia, że działa zgodnie z prawem i obsługuje legalnie działające podmioty.

  • Wicepremier Krzysztof Gawkowski sprzeciwia się współpracy Poczty Polskiej z chińską platformą Temu, zarzucając jej omijanie unijnych przepisów i szkodzenie polskiej gospodarce.
  • Poczta Polska zapewnia, że współpraca ma wyłącznie charakter operacyjny i jest zgodna z prawem.
  • Ministerstwo Aktywów Państwowych podkreśla, że Poczta realizuje jedynie doręczanie przesyłek zakupionych przez konsumentów.
  • Współpraca budzi kontrowersje, ale podobne usługi dla Temu świadczą także inni operatorzy logistyczni.

Wicepremier alarmuje: "Celowy dumping i systemowe oszustw

Krzysztof Gawkowski poinformował w środę na platformie X, że skierował do Ministerstwa Aktywów Państwowych list, w którym sprzeciwia się współpracy Poczty Polskiej z Temu. W swoim stanowisku podkreślił, że chińskie platformy handlu internetowego omijają unijne przepisy, a działania Temu są przedmiotem śledztwa Komisji Europejskiej. "Trwa śledztwo przeciwko platformie Temu, a wstępna ocena KE (Komisji Europejskiej - PAP) jest miażdżąca: Temu jawnie lekceważy Akt o Usługach Cyfrowych i zalewa nasz rynek niebezpiecznymi, nielegalnymi produktami" - napisał minister. Przekonywał, że chińskie platformy celowo obniżają deklarowaną wartość przesyłek, aby uniknąć płacenia stawki celnej.

"Musimy załatać te luki prawne, które pozwalają na bezkarne omijanie przepisów i niszczenie naszej, ale i europejskiej gospodarki. Będę rozmawiał z ministrem Andrzejem Domańskim, aby wspólnie wywierać presję na Komisję Europejską i jak najszybciej wdrożyć skuteczne rozwiązania, które położą kres tym patologiom i zapewnią równe szanse wszystkim uczestnikom wolnego rynku" - zadeklarował na X Gawkowski.

Co dokładnie było w liście?

List udostępniony przez resort cyfryzacji datowany jest na początek czerwca tego roku. Gawkowski podkreślił w nim, że z niepokojem przyjął informację o współpracy Poczty Polskiej z Temu. W jego ocenie narodowy operator powinien kierować się "nie tylko bieżącym interesem ekonomicznym, lecz także dobrem konsumentów, dbałością o polski i europejski rynek oraz środowisko". "Tymczasem polskie firmy z branży handlu internetowego od lat zgłaszają liczne problemy związane z funkcjonowaniem zagranicznych platform i wynikającymi z tego zaburzeniami konkurencji" - napisał szef MC.

Zwracał wówczas uwagę na śledztwo Komisji Europejskiej przeciwko Temu wszczęte pod koniec 2024 r oraz na zarzuty polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, iż platforma nie przestrzega unijnej dyrektywy Omnibus, przez co jej informacje o promocjach są "tajemnicze i zwodnicze". "Uprzejmie proszę o uświadomienie ich (zagrożeń wymienionych w liście - przyp. RMF FM) zarządowi Poczty Polskiej i wyjaśnienie sytuacji" - zaapelował Gawkowski.

Poczta Polska: Działamy zgodnie z prawem

Poczta Polska w oficjalnym komunikacie podkreśliła, że jej współpraca z Temu ma wyłącznie charakter operacyjny i polega na doręczaniu przesyłek nadanych przez legalnie działające podmioty. Spółka zapewniła, że przed nawiązaniem współpracy przeprowadziła szczegółową ocenę ryzyka oraz proces due diligence.

"Działania Poczty Polskiej w ramach współpracy z platformą Temu mają charakter wyłącznie operacyjny i są prowadzone zgodnie z obowiązującym prawem, w ramach uczciwej konkurencji na rynku usług kurierskich" - czytamy w komunikacie.

Poczta Polska zaznaczyła również, że nie komentuje przebiegu postępowań prowadzonych przez Komisję Europejską, ale ewentualne ustalenia będą brane pod uwagę przy dalszych decyzjach dotyczących współpracy z Temu.

Ministerstwo broni decyzji Poczty Polskiej

Ministerstwo Aktywów Państwowych w komentarzu zwróciło uwagę, że Poczta Polska  ta działa na rynku usług kurierskich w otoczeniu silnej konkurencji zarówno krajowej, jak i międzynarodowej. Jak dodało, z informacji otrzymanych od Poczty Polskiej wynika, że współpraca z platformą Temu ma charakter operacyjny i dotyczy wyłącznie realizacji ostatniego etapu doręczenia przesyłek zakupionych przez konsumentów - zgodnie z ich indywidualnymi decyzjami zakupowymi. "Ministerstwo Aktywów Państwowych odpowiedziało na pismo wicepremiera Krzysztofa Gawkowskiego, które wpłynęło do resortu na początku czerwcu 2025 r." - poinformował resort aktywów.

Kontrowersje wokół Temu

O współpracy logistycznej z Temu Poczta Polska poinformowała 2 czerwca, informując wówczas, że ma to zapewnić szybsze dostawy klientom w całej Polsce, realizowane za pośrednictwem Poczty Polskiej. Krytycznie o współpracy wypowiadała się m.in. Izba Gospodarki Elektronicznej. Poczta Polska podkreśla jednak, że podobne usługi na rzecz Temu świadczą także inni operatorzy logistyczni na rynku.

Temu to chińska platforma e-commerce działająca na ponad 90 rynkach na świecie. W związku z prowadzonym śledztwem Komisji Europejskiej firma zapewniła, że będzie "nadal w pełni współpracować z Komisją Europejską".