Unikajcie ciężarów i wysokiego podskakiwania. To podpowiedź od fizjoterapeutów dla kobiet. W cyklu Twoje Zdrowie mówimy dziś o tym, co panie mogą zrobić, aby zmniejszyć ryzyko typowo kobiecych chorób, w tym, jaki sport powinny uprawiać. Zapytaliśmy o to fizjoterapeutkę uroginekologiczną, czyli fizjoterapeutkę "od kobiecych spraw", Karolinę Łataj-Zagrajek.

Kobiety powinny wykonywać ćwiczenia koncentrujące się na mięśniach głębokich. Chodzi o to, żeby ich ciało było silne i wytrzymałe - radzi fizjoterapeutka Karolina Łataj-Zagrajek.

Panie powinny unikać ćwiczeń siłowych, które wymagają podnoszenia ciężarów albo bardzo intensywnego podskakiwania. To może być szkodliwe dla narządów wewnętrznych, które nie są tak dobrze chronione jak u mężczyzn - podkreśla. Dobrym pomysłem nie są ćwiczenia na trampolinie. Zwłaszcza po porodzie odradzałabym uczestnictwo w zajęciach z trampolinami. Zależy nam na ćwiczeniach takich jak joga i rozciąganie - dodaje.

Zobacz również:

Specjaliści podkreślają, że elastyczność ciała kobiet poprawić mogą przysiady i pompki, pod warunkiem, że są wykonywane poprawnie technicznie.

Fizjoterapeutka uroginekologiczna polega na tak zwanym treningu funkcjonalnym, angażującym wiele obszarów ciała, bez użycia skomplikowanych sprzętów. Nie dociążałabym ciała w trakcie ćwiczeń. Polecam wykorzystanie mat, piłek do pilatesu czy steperów - zaznacza Karolina Łataj-Zagrajek. Dobrym pomysłem jest orbitrek, który odciąży stawy i nie będzie tak dużego nacisku na dolne partie ciała. Polecam też bieżnię jako rozgrzewkę przed właściwym treningiem - podkreśla.

Kobiety w ciąży nie powinny pływać żabką

Fizjoterapeuci podkreślają, że polecaną aktywnością jest pływanie. To sport ogólnorozwojowy, wspomagający, angażujący wiele partii mięśniowych równomiernie. Nie jest przeciążający. Uważać powinny kobiety w ciąży, które nie powinny pływać stylem określanym jako żabka. Miednica jest wtedy ustawiona w taki sposób, że zwiększa się lordoza mięśniowa. Ciało przeciążone samym faktem ciąży, będzie jeszcze bardziej obciążone. My chcemy zapobiegać przeciążeniom, odciążać odcinek lędźwiowy. Kobiety w ciąży powinny wybierać zatem inne style - dodaje fizjoterpaeutka uroginekologiczna. 

Opracowanie: