Zakup samochodu, maszyn, narzędzi… to często wydatek sięgający nawet kilkuset tysięcy złotych. Pokrycie tych kosztów z budżetu firmy mogłoby doprowadzić do utraty płynności finansowej i tym samym do bankructwa. Jeśli chcesz rozwijać firmę i nie ryzykować utratą rentowności pomyśl o podpisaniu umowy na leasing – auta, maszyny, narzędzi lub innych rzeczy potrzebnych do prowadzenia firmy.

Dlaczego warto zdecydować się na podpisanie umowy leasingowej?

Każdy przedsiębiorca powinien zastanowić się nad tym, czy leasing to dobry sposób na pokrycie kosztów związanych z zakupem pojazdów, maszyn i innych rzeczy potrzebnych do prowadzenia działalności. Taki produkt finansowy ma sens wtedy, kiedy chcesz zaangażować jak najmniej pieniędzy z firmowego budżetu w zaplanowane inwestycje.

Co zyskasz na umowie leasingowej? Kluczowe zalety takiego rozwiązania to:

  • pełna swoboda finansowa bez ryzyka utraty rentowności przedsiębiorstwa;
  • możliwość wykorzystywania nowoczesnych pojazdów i maszyn w firmie bez konieczności angażowania środków z firmowego budżetu;
  • liczne korzyści podatkowe ze względu na odpisy amortyzacyjne, ulgi i odliczenia od podatku.

Dodatkowo dobra umowa na leasing, np. firmowego auta pozwoli Ci wykupić w pakiecie ubezpieczenie OC, AC, NNW oraz assistance w pakiecie. Zyskasz w ten sposób ochronę, która dodatkowo zabezpieczy Twoje interesy na cały czas obowiązywania umowy z leasingodawcą.

Co powinieneś wiedzieć, zanim podpiszesz umowę leasingu?

Jest kilka czynników, które powinieneś sprawdzić, zanim podpiszesz ostateczną umowę z leasingodawcą. Musisz przede wszystkim znać całkowite koszty finansowania, np. samochodu do firmowej floty. Ocenisz je na podstawie: czasu obowiązywania umowy, wysokości wpłaty własnej, kwoty wykupu resztkowego oraz wysokości oprocentowania bazowego dla leasingu.

Sprawdź też renomę leasingodawcy. Upewnij się, że nawiązujesz współpracę z rzetelną firmą, która pomoże Ci szybko dopełnić formalności i pozwoli wygodnie spłacać miesięczne raty leasingowe.

Jaki rodzaj leasingu warto wybrać dla swojej działalności gospodarczej? Operacyjny czy finansowy?

Dwie popularne odmiany leasingów to właśnie leasing operacyjny oraz finansowy. Takie umowy różnią się między sobą przede wszystkim sposobem rozliczania miesięcznych rat oraz całkowitych kosztów związanych z zakupem, np. auta lub maszyn do firmy.

A zatem...

  • Leasing operacyjny jest najpopularniejszym rodzajem umów podpisywanych pomiędzy leasingodawcami a przedsiębiorstwem. W tym przypadku podatek VAT jest doliczany do każdej raty leasingowej, a cała wysokość miesięcznej raty jest kosztem uzyskania przychodu. Co więcej, opłatę początkową również zaliczysz do kosztów uzyskania przychodu, natomiast na koniec umowy masz prawo odstąpić od wykupu przedmiotu leasingu.
  • Leasing finansowy to rodzaj umowy z leasingodawcą, w ramach której podatek VAT zapłacisz jednorazowo w momencie podpisywania umowy, natomiast Twoim kosztem uzyskania przychodu będzie tylko część odsetkowa. Dodatkowo jako przedsiębiorca dokonasz odpisów amortyzacyjnych, a na koniec umowy przedmiot leasingu stanie się własnością firmy. 

Alternatywnie możesz postawić na pożyczkę leasingową. Takie rozwiązanie działa podobnie jak klasyczny kredyt w banku. To dobre rozwiązanie dla Twojej firmy, jeśli ubiegasz się o dotacje unijne, nie jesteś płatnikiem VAT lub po prostu szukasz atrakcyjnej formy finansowania środków trwałych z 8% stawką VAT-u.

Korzystna umowa leasingowa, czyli jaka? Podsumowanie

Jeśli chcesz podpisać jak najkorzystniejszą umowę kredytową, postaraj się dokładnie sprawdzać proponowane warunki finansowania, a także całkowite koszty odsetkowe od podpisanej umowy. Zweryfikuj też, jakie przedmioty można objąć umową z leasingodawcą. A zatem mianem naprawdę dobrej umowy na leasing firmowy można nazwać taką umowę, która jest przejrzysta, niskokosztowa i dostępna bez skomplikowanych formalności i dokumentów.