Zarząd Dróg Miasta Krakowa rozstrzygnął przetarg na modernizację mostu Grunwaldzkiego - jednej z kluczowych arterii komunikacyjnych w mieście. Wybrano ofertę konsorcjum ZUE oraz Intop Tarnobrzeg, które przeprowadzi gruntowny remont mostu za blisko 15,5 mln zł. Pierwszy etap prac rozpocznie się 10 maja.
Remont, który potrwa do 2026 roku, ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa i funkcjonalności mostu na kolejne lata, aż do jego planowanej rozbiórki i budowy nowej przeprawy.
Remont mostu Grunwaldzkiego to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Krakowie w tym roku. Konsorcjum ZUE (lider) i Intop Tarnobrzeg wygrało przetarg dzięki przedstawieniu najkorzystniejszej oferty, która obejmuje modernizację kluczowych elementów konstrukcji. Wykonawca zobowiązał się do skrócenia terminu przywrócenia ruchu tramwajowego na moście o dwa tygodnie oraz skrócenia terminu przywrócenia ruchu kołowego o cztery tygodnie.
Modernizacja będzie podzielona na kilka etapów, by zapewnić sprawne przeprowadzenie prac i zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców. Przygotowane zostały założenia organizacji ruchu dla pierwszego z nich.
Urzędnicy zapowiedzieli, że remont mostu potrwa 10 miesięcy, w tym przez ok. osiem miesięcy nie będą mogły przejeżdżać po nim samochody, a przez sześć - także tramwaje.
Pierwszy etap prac rozpocznie się 10 maja br. i potrwa przynajmniej do wakacji. W tym czasie ruch na moście zostanie całkowicie wyłączony.
W ramach modernizacji zostaną wymienione nawierzchnie jezdni i torowiska tramwajowego, co poprawi komfort i bezpieczeństwo użytkowników mostu. Kolejnym krokiem będzie naprawa żelbetowej płyty mostu, stanowiącej fundament konstrukcji.
Zmodernizowane zostaną także sieci infrastruktury technicznej, w tym ciepłociąg biegnący przez most. W efekcie poprawi się funkcjonalność przeprawy, która ma służyć mieszkańcom Krakowa jeszcze przez kilkanaście lat.
Remont mostu Grunwaldzkiego jest niezbędny, ponieważ ekspertyzy wskazują, że obecna konstrukcja może funkcjonować maksymalnie do 2038 roku.
Po tym czasie planowana jest rozbiórka mostu i budowa nowej przeprawy, która będzie lepiej przystosowana do intensywnego ruchu drogowego, tramwajowego oraz potrzeb pieszych i rowerzystów.