W cyklu „Twoje Zdrowie w Faktach RMF FM” zajmujemy się tematem witaminy D. Większość Polaków ma jej niedobór. Dlaczego jest ona tak ważna dla naszego organizmu? W jaki sposób powinniśmy ją suplementować, żeby robić to skutecznie? Naszym ekspertem był dr n.med. Waldemar Misiorowski, Starszy wykładowca w Klinice Endokrynologii Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, Ordynator Oddziału Diagnostyki Endokrynologicznej w Szpitalu Bielańskim w Warszawie.

Powszechnie wiadomo, że deficyt witaminy D w organizmie może powodować  krzywicę u dzieci i osteoporozę u dorosłych.

Wyniki badań wykazały, że witamina D ma znaczący wpływ na wszystkie układy w organizmie człowieka. Odkryto m.in. związek pomiędzy odpowiednim poziomem witaminy D w organizmie, a zmniejszoną zapadalnością na grypę sezonową. Odpowiedni poziom witaminy D w organizmie miał również pozytywny wpływ na poprawę stanu zdrowia dzieci z astmą oskrzelową. Udowodniono również, że jej niedobór u kobiet w ciąży zwiększa ryzyko m.in. zakażeń bakteryjnych pochwy, cukrzycy ciążowej czy porodu przez cesarskie cięcie.

Naturalnym źródłem witaminy D jest słońce i dziko żyjące ryby morskie.

Opracowanie: