Zastępowanie czerwonego mięsa wysokiej jakości pokarmami roślinnymi, takimi jak fasola, orzechy lub soja, może zmniejszyć ryzyko choroby niedokrwiennej serca (CHD), sugeruje badanie opublikowane przez British Medical Journal. Co jeszcze warto jeść, by długo cieszyć się dobrym zdrowiem?

Dieta dobra dla serca – sprawdź co jeść, a czego unikać /Pixabay

Istotne dowody sugerują, że wysokie spożycie czerwonego mięsa, zwłaszcza przetworzonego mięsa czerwonego, takiego jak bekon, parówki, kiełbaski i salami, wiąże się ze zwiększonym ryzykiem śmierci i poważnymi chorobami przewlekłymi, w tym chorobą wieńcową serca. Badania, które pokazują niespójne wyniki, często nie porównują czerwonego mięsa z podobnymi źródłami białka i energii. Aby rozwiązać te problemy w projektowaniu i analizie badań, zespół amerykańskich naukowców zbadał związek między całkowitym, przetworzonym i nieprzetworzonym mięsem czerwonym a ryzykiem choroby wieńcowej i oszacował skutki zastąpienia czerwonego mięsa innymi źródłami białka z ryzykiem choroby wieńcowej.

W ich badaniach wzięło udział ponad  43 tysiące mężczyzn ze Stanów Zjednoczonych, (średni wiek 53 lata), którzy w trakcie rejestracji nie byli obciążeni chorobami sercowo-naczyniowymi.

Uczestnicy wypełniali szczegółową ankietę dotyczącą diety w 1986 r., a następnie co cztery lata, aż do 2016 r., przekazywali informacje o swojej historii medycznej i stylu życia.

W czasie 30-tu lat prowadzonych badań udokumentowano 4 456 zdarzeń CHD, z których aż 1 860 zakończyło się śmiercią.

Po uwzględnieniu innych czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, naukowcy odkryli, że każda porcja czerwonego mięsa dziennie wiąże się z wyższym o 12% ryzykiem choroby wieńcowej. Podobne skojarzenia zaobserwowano w przypadku mięsa nieprzetworzonego (o 11% wyższego ryzyko) jak i przetworzonego (o 15% wyższe ryzyko).

Orzechy, strączki, jaja i sery zamiast krwistego steka

Tymczasem przeciwną tendencję odnotowano w przypadku osób, które czerwone mięso zastąpiły innymi - roślinnymi źródłami białka, takimi jak: orzechy, rośliny strączkowe (groch, fasola i soczewica) i soja. W ich przypadku ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej spadło aż o 14% i 17% (w porównaniu do spożycia mięsa przetworzonego).

Ryzyko to było jeszcze niższe (18%) wśród mężczyzn powyżej 65.

Zastępowanie czerwonego mięsa produktami pełnoziarnistymi i mlecznymi (takimi jak mleko, ser i jogurt) również wiązało się z niższym ryzykiem choroby wieńcowej. Związek ten był szczególnie silny wśród młodszych mężczyzn, u których zastąpienie czerwonego mięsa jajkiem wiązało się z aż 20% niższym ryzykiem choroby wieńcowej.

Nie odnotowano różnicy w przypadku zastąpienia czerwonego mięsa rybami. Jednak naukowcy twierdzą, że może to wynikać z metody gotowania (tj. smażenia w głębokim tłuszczu) oraz z faktu, że ta grupa żywności zawierała również przetworzone produkty rybne.