Jest wiele technik, które wzmacniają naszą motywację i pozwalają wytrwać w postanowieniach noworocznych. Niestety, większość z nich okazuje się zawodna, a my wracamy do starych nawyków. Naukowcy z Uniwersytetu Sztokholmskiego i Uniwesytetu w Linköping odkryli, co ma największe znacznie, by odnieść sukces. Kluczem do osiągnięcia celu jest to jak myślimy o zmianie i wprowadzamy ją w życie.

Tylko co ósmy z nas zmienia nawyki

Zdecydowana większość z nas tuż przed nowym rokiem planuje pozytywne zmiany w swoim życiu. Chcemy schudnąć, zacząć odżywiać się zdrowo, rzucić palenie, więcej czasu poświęcać rodzinie i nauce nowych umiejętności oraz regularnie ćwiczyć. Niestety, tylko co ósmy z nas osiąga sukces. Już po tygodniu 25 procent rezygnuje z postanowienia, a znaczna część osób wraca do starych nawyków po około trzech miesiącach. Z najnowszego badania naukowców z Uniwersytetu Sztokholmskiego i Uniwersytetu w Linköping wynika, że przyczyną naszego niepowodzenia są źle sformułowane cele. Nie nastawiajmy się na eliminację tego co złe ("przestanę jeść niezdrowo"), ale skoncentrujmy na tym co dobre  ("na drugie śniadanie wypiję zielony koktajl") i wprowadzajmy to w życie.

Liczy się pozytywny cel

Badanie zostało oparte na postanowieniach noworocznych podjętych przez 1066 osób. Uczestnicy najpierw sami sformułowali swoje postanowienia. Następnie zostali podzieleni na trzy grupy, które otrzymały wsparcie na różnym poziomie. Pierwsza z grup nie otrzymała go wcale, druga w ograniczonym zakresie, trzecia natomiast otrzymała wsparcie na poziomie rozszerzonym. Obserwacje uczestników odbywały się co miesiąc przez cały rok.

Okazało się, że wsparcie udzielone uczestnikom nie miało większego znaczenia, jeśli chodziło o to, jak dobrze uczestnicy dotrzymywali swoich postanowień przez cały rok - podkreśla profesor Per Carlbring z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Sztokholmskiego.

Nie to jednak okazało się najważniejsze - naukowców zaskoczył fakt, że znaczenie w osiągnięciu sukcesu miało to, w jaki sposób osoby badane sformułowały swoje postanowienia.

Uczestnicy, którzy sformułowali "pozytywny cel", byli tymi, którzy osiągnęli najwyższy wskaźnik sukcesu. "Pozytywnym celem" w ich przypadku było takie rozwiązanie, które miało pomóc utrwalić im nowy nawyk lub wprowadzić coś nowego do swojego życia. Zdecydowanie mniej skuteczne okazały się postanowienia dotyczące unikania lub rezygnacji z czegoś.

W większości przypadków przeformułowanie postanowienia zadziała. Np., jeśli twoim celem jest odstawienie słodyczy i utrata wagi ciała. Prawdopodobnie odniesiesz sukces jeśli zamiast tego powiesz "będę jadł owoce i warzywa kilka razy dziennie", następnie konsekwentnie zastąpisz słodycze czymś zdrowszym, a to najprawdopodobniej przełoży się na zrzucenie zbędnych kilogramów - podpowiada profesor Per Carlbring.

Niestety naukowcy sami podkreślają, że ta metoda może być trudniejsza - ale nie niemożliwa do zastosowania - w przypadku w rzucenia palenia, jeśli wypalamy np. 20 papierosów dziennie. Ciężko znaleźć coś co zrobimy w zastępstwie, aż tyle razy w ciągu dnia - dodał profesor Carbling. 

Opracowanie: