Osoby, które chodzą spać późno, zwłaszcza po godzinie 24, mają większą skłonność do otyłości. Wynika to najczęściej z faktu, iż w późnych godzinach wieczornych wzrasta tendencja do spożywania tuczących, najczęściej słodkich, przekąsek. Okazuje się, że nie jest to jedyna przyczyna otyłości u osób, które śpią zbyt mało.

zdj. ilustracyjne /Pixabay

Bezsenna noc może spowodować w organizmie zmiany metaboliczne prowadzące do przybierania na wadze i zmniejszania masy mięśniowej. Badania wykazały różnice w aktywności genów wpływających na produkcję białek związanych z absorpcją tłuszczów i proliferacją komórek.

Okazuje się, że na ekspresję, czyli ujawnianie się genów, wpływ ma także styl życia. Zjawiska te opisuje epigenetyka - nauka zajmująca się badaniem zmian ekspresji genów, które nie są związane ze zmianami w sekwencji nukleotydów w DNA. Ekspresja ta może być modyfikowana przez czynniki zewnętrzne i podlegać dziedziczeniu.

Po bezsennej nocy, podwyższa się poziom zarówno metabolitów, jak i białek uczestniczących w procesie odkładania się tłuszczu. Jednocześnie zaobserwowano rozkład białek biorących udział w procesie budowania i regeneracji tkanki mięśniowej, a także zmiany w obrębie genów związanych ze stanem zapalnym, prowadzącym do rozwoju cukrzycy typu 2 i otyłości.

Dobrą indukcję snu można wywołać poprzez stosowanie leków ziołowych, najlepiej takich, które zawierają korzeń kozłka połączony z szyszkami chmielu. Wtedy siła działania kozłka jest 8 razy większa. Dobrze, aby produkty te miały postać kropli zawierających alkohol. Ekstrakty ziołowe na bazie alkoholu, podawane w rozcieńczeniu z wodą, zdecydowanie lepiej się wchłaniają, i to już w jamie ustnej. Aby sprowokować sen wystarczą czasami 2 łyżeczki preparatu minimalnie rozcieńczonego wodą tuż przed snem.