Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał producentów suplementu diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior karą 26 milionów złotych. Powodem są reklamy, które miały sugerować, że ten suplement ma właściwości lecznicze.

Zdjęcie ilustracyjne /Pexels photo /

Postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska w Pabianicach zostało wszczęte na początku kwietnia 2016 r. Wątpliwości wzbudziły reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, które były rozpowszechniane w telewizji i internecie w 2015 i 2016 r.

Suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom - są środkami spożywczymi, czyli żywnością. Zdaniem urzędu, suplementy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze.

W reklamach RenoPuren Zatoki Hot występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety. Była też odpowiednia scenografia sugerującą, że bohaterka jest lekarzem. UOKiK dopatrzył się też nieprawidłowości w scenariuszu reklamy (można było usłyszeć m.in. "Nie odwołujemy wizyt? - Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren", pojawiały się napisy "oczyszcza zatoki", "podnosi odporność", "zdrowe zatoki na długo").

Na zlecenie UOKiK, TNS sprawdził, jak widzowie odbierali kwestionowane reklamy. Wyniki badań potwierdzają zarzuty postawione przez urząd, znaczna część badanych konsumentów myśli, że produkty te mają właściwości lecznicze. Widzowie postrzegają te suplementy diety jako produkty, które są skuteczne w przypadku dolegliwości związanych z zatokami.

 Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą - mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.  Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza - dodaje Niechciał.

Kara za wprowadzanie konsumentów w błąd wyniosła prawie 26 mln zł (25 809 824 zł). Spółka zmieniła kwestionowane przez UOKiK reklamy. Ponadto, Aflofarm Farmacja Polska została zobowiązana do publikacji na własny koszt oświadczeń o tym, że wprowadzała w błąd. Pojawią się w telewizji Polsat, TVP 1 na Youtube, gdy decyzja będzie prawomocna. Przedsiębiorca odwołał się do sądu.

Przy tej okazji urząd przypomniał o podstawowych kwestiach, jeśli chodzi o suplementy diety:

- Dowiedz się, czym są suplementy diety. Przeczytaj poradnik, który dla ciebie przygotowaliśmy.

- Sprawdź w rejestrze prowadzonym przez Główny Inspektorat Sanitarny, czy suplement, który chcesz kupić, znajduje się w tym wykazie. Wejdź na: rejestrzp.gis.gov.pl

- Suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom. Niektóre składniki znajdujące się w lekach występują także w suplementach diety. Ich zawartość jest jednak niższa, więc nie wykazują działania leczniczego. Przykładowo witamina D może występować w suplemencie diety lub leku, lecz tylko w tym drugim przypadku, przy odpowiedniej dawce, wykazuje właściwości lecznicze.

- Masz wątpliwości co do reklamy i właściwości suplementu? Skontaktuj się z Głównym Inspektoratem Sanitarnym. Wejdź na: gis.gov.pl/kontakt

(ag)