Kasza pęczak jest jednym z rodzajów kaszy jęczmiennej, która - niestety - wciąż rzadko bywa na naszych stołach. Wiele tracimy, bo to bogate źródło witamin oraz składników mineralnych. Poza tym, doskonale sprawdza się jako dodatek do wielu potraw. Dlaczego warto jeść ją regularnie? Odpowiadamy.

zdj. ilustracyjne /Pixabay

Jest to jeden z rodzajów kaszy jęczmiennej, którą - jak sama nazwa wskazuje - pozyskujemy z ziaren jęczmienia. Oprócz pęczaka wyróżniamy również kaszę łamaną i perłową. Najbogatszą pod względem zawartości minerałów i witamin jest kasza pęczak. 

Co wartościowego znajdziemy w kaszy pęczak?

Kasza pęczak jest bogatym źródłem węglowodanów, a także rozpuszczalnego błonnika, który doskonale wpływa na nasz układ trawienny. Ponadto, znajdziemy w niej witaminy z grupy B, a także witaminę E oraz K. Pęczak zawiera również magnez, fosfor, cynk, selen, mangan oraz miedź. 

Rewelacyjna na odchudzanie

Kasza pęczak to świetny produkt dla osób, które dbają o swoją sylwetkę oraz o dobre funkcjonowanie układu pokarmowego. To wszystko za sprawą sporej ilości błonnika, który przyspiesza przemianę materii i wspomaga spalanie tłuszczu. Ponadto, błonnik zapobiega dokuczliwym dolegliwościom, na przykład wzdęciom lub zaparciom. Regularnie jedzona kasza pęczak wzmacnia żołądek, trzustkę, śledzionę oraz jelita. 

Ponadto, może pomóc obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Z kolei dzięki zawartości witaminy K kasza pęczak wpływa pozytywnie na układ krwionośny. Witamina K może również zmniejszyć ryzyko powstania żylaków, krwiaków oraz zakrzepów. 

To jeszcze nie wszystko. Dzięki witaminie B kasza pęczak wpływa pozytywnie na układ nerwowy. Powinny ją również jeść młode matki, ponieważ wspomaga laktację. Kasza pęczak wykazuje również działanie przeciwwirusowe, a za sprawą obecności witaminy PP pozytywnie wpływa na wygląd skóry. 

Jak wykorzystać kaszę pęczak w kuchni?

Nadaje się jako dodatek do dań mięsnych, zup, gulaszów, etc. Sprawdzi się również jako farsz do gołąbków czy zapiekanych warzyw (na przykład papryk). Może być również składnikiem zapiekanek. Z kaszy pęczak możemy przygotować również danie przypominające risotto, tylko, że z kaszą. Ten rodzaj kaszy sprawdzi się również w sałatkach. 

Ugotowanie kaszy pęczak to łatwizna. Wystarczy zalać torebkę wrzątkiem i gotować na wolnym ogniu około 20 minut. 

Mimo że kasza pęczak jest bardzo zdrowa, nie każdy powinien ją spożywać. Niestety, osoby uczulone na gluten i chore na celiakię nie mogą włączyć jej do swojej diety, ponieważ to produkt zawierający gluten.

(mc)