W sieci krąży wiele diet i sposobów, dzięki którym możemy szybko i efektywnie schudnąć, a dodatkowe kilogramy nie wrócą do nas zbyt szybko. Niektórzy twierdzą, że najlepszą i najbardziej skuteczną dietą jest całkowite zrezygnowanie z posiłków. Czy głodówka to dobry sposób na zrzucenie kilogramów i czy jest bezpieczna dla zdrowia?

Zdjęcie ilustracyjne /Pexels photo /

Głodówka podczas diety ma jedną, niezaprzeczalną zaletę - prowadzi do szybkiej redukcji masy ciała. Jednak na tym jej zalety się kończą. Jest to efekt wzrostu stężenia związków ketonowych w organizmie, co przyczynia się do całkowitego braku apetytu. Podczas stosowania głodówki dochodzi do wielu zaburzeń w funkcjonowaniu narządów, takich jak serce, wątroba, nerki i jelita, a także do zaburzeń wodno-elektrolitowych.

Szczególnie niebezpieczny jest niedobór magnezu, potasu i sodu. Szybka redukcja wagi jest efektem nie tylko ubytku tłuszczowej masy ciała, ale również wiąże się z wodą, której na początku głodówki pozbywa się organizm. Dlatego uzyskane efekty odchudzania są fałszywe.

Nie ma żadnych podstaw medycznych do stosowania tego typu diet. Najlepszą dietą dla organizmu jest dieta zawierająca co najmniej 400 gramów warzyw i owoców, a optymalnie ok. 800 gramów.

Podczas komponowania posiłku pamiętajmy, że połowę talerza powinny zajmować warzywa i owoce, jedną czwartą produkty zbożowe, najlepiej z pełnego przemiału i jedną czwartą produkty będące źródłem białka. Jeżeli chcemy rozpocząć jakąś dietę, warto to wcześniej skonsultować z dietetykiem, a przede wszystkim z lekarzem. To on powinien zdecydować, czy nasz stan zdrowia pozwala na wykluczenie niektórych produktów z diety.

Warto też pamiętać, że przy zrzucaniu wagi bardzo pomocna jest aktywność fizyczna. Spacer, bieganie, pływanie, jazda na rowerze w odpowiednich dawkach pomoże nam zrzucić zbędne kilogramy i sprawi, że poczujemy się o wiele lepiej.

źródło: Medycyna Praktyczna
(ag)