Od 1 sierpnia Ryanair umożliwi pasażerom wniesienie na pokład samolotu większego darmowego bagażu podręcznego. Przewoźnik zwiększa również liczbę lotów z lotniska Warszawa-Modlin. Michael O’Leary, dyrektor generalny Ryanaira, podkreśla, że zmiany nie wpłyną na ceny biletów.
Ryanair podpisał w tym tygodniu umowę z lotniskiem Warszawa-Modlin, która zakłada zwiększenie liczby lotów oraz liczby obsłużonych pasażerów przewoźnika w podwarszawskim porcie lotniczym z 1,5 mln rocznie do 5 mln w 2030 r. Czy Ryanair planuje podobne działania również w przypadku innych polskich lotnisk?
W tym momencie jesteśmy w trakcie negocjacji z kilkoma polskimi lotniskami latem 2026 r. I spodziewamy się, że we wrześniu lub październiku tego roku ogłosimy (...) plany rozwoju co najmniej trzech naszych dużych polskich baz - Krakowa, Gdańska i Wrocławia. Dodatkowo również w Modlinie odnotujemy w 2026 r. wzrost - powiedział w rozmowie z PAP dyrektor generalny linii Michael O’Leary.
Obecnie największą bazą linii w Polsce jest Kraków, gdzie przewoźnik ma 12 samolotów.
Pytany, czy Ryanair rozważa uruchomienie lotów z Radomia, stwierdził, że nie uważa tego za najlepszy pomysł, bo lotnisko w Radomiu znajduje się "zbyt daleko od Warszawy" i nigdy nie zastąpi Lotniska Chopina oraz portu lotniczego w Modlinie jako "bram do Warszawy".
Ryanair woli zwiększać liczbę połączeń na tych dwóch lotniskach, jednak nie wykluczył też otwarcia 2-3 tras z Radomia w przyszłości.
Szef irlandzkiej linii ocenił, że "polska gospodarka ma się dobrze", a skłonność do podróżowania za granicę stale rośnie. Zaznaczył jednak, że jest również wielu turystów zza granicy, którzy chcą przyjechać do Polski.
O’Leary odniósł się również do zapowiadanego wcześniej zwiększenia wymiarów bagażu podręcznego, który pasażerowie Ryanaira mogą wnieść na pokład w cenie biletu. Jak przypomniał, Unia Europejska niedawno uzgodniła z branżą, że minimalne wymiary darmowego bagażu podręcznego muszą wynosić przynajmniej 40 x 30 x 15 cm.
Ryanair przyjął tę propozycję z zadowoleniem i w pełni się z nią zgadza.
Dlatego zwiększymy rozmiar bagażu z 40 x 25 x 20 cm do 40 x 30 x 20 cm, a to nieco więcej niż przewidują przepisy UE. Spodziewamy się, że do końca lipca zmienimy wszystkie nasze sizery bagażowe (urządzenia do pomiaru bagażu) przy bramkach. A nowe, większe rozmiary bagażu zaczną obowiązywać od 1 sierpnia - powiedział O’Leary.
Pytany, czy zmiana nie wpłynie na ceny biletów, stwierdził, że nie będzie potrzeby wprowadzania podwyżek.
Skrytykował też pomysł Parlamentu Europejskiego, zgodnie z którym każdy pasażer mógłby zabrać ze sobą do samolotu dwie sztuki bagażu podręcznego.
Jest tu drobny problem techniczny - dwie bezpłatne sztuki bagażu podręcznego nie mieszczą się w samolocie. Nie ma na nie wystarczająco dużo miejsca. Dlatego sądzimy, że to nie przejdzie. Uważamy, że ta propozycja to typowy przykład sytuacji, w której Parlament wpada na jakiś szalony pomysł, który okazuje się niemożliwy do wdrożenia. Parlament Europejski jest pełen szaleńców. Oni uwielbiają wymyślać szalone rzeczy - powiedział O’Leary.
W umowie z lotniskiem Warszawa-Modlin Ryanair zobowiązał się zainwestować ponad 400 mln dol., zwiększyć liczbę stacjonujących tam samolotów z czterech do ośmiu, otworzyć co najmniej 25 nowych tras oraz utworzyć 200 nowych miejsc pracy w Modlinie.
Podwarszawskie lotnisko zobowiązało się z kolei do rozbudowy terminala z czterech do ośmiu stanowisk odprawy pasażerów i zwiększenia do 12 liczby miejsc postojowych dla samolotów do września 2027 r. Port ma też utworzyć 400 nowych miejsc pracy, m.in. przy obsłudze pasażerów, ochronie lotniska, w usługach i handlu.
To korzystne dla obu stron - zarówno dla Ryanaira, jak i Modlina. Oznacza to, że żegnamy 3-letni spadek ruchu w Modlinie i rozpoczynamy 5-letni program szybkiego wzrostu - dodał O’Leary.
Ryanair to przewoźnik niskokosztowy, który działa w 37 krajach i korzysta z 230 lotnisk, a 90 z nich to jego stałe bazy. Jest największą linią lotniczą w Polsce; wykonuje ponad 2 tys. lotów tygodniowo z 13 lotnisk, a sześć z nich to bazy Ryanaira. Stacjonuje tam 44 samolotów irlandzkiej linii.
Jak zapowiadał prezes będącej częścią grupy Ryanair linii Buzz Michał Kaczmarzyk, Ryanair planuje przewieźć w 2025 r. ok. 19 mln pasażerów w Polsce i ponad 200 mln pasażerów w Europie.
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin znajduje się 37 km od centrum Warszawy, w pobliżu drogi ekspresowej S7 i linii kolejowej Warszawa-Modlin. Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2024 r. Modlin był jednym z dwóch lotnisk w Polsce, które odnotowały spadek liczby pasażerów. Podwarszawski port w 2024 r. obsłużył 2 mln 697 tys. 575 pasażerów, co oznacza spadek z 3 mln 399 tys. 650 osób w 2023 r. - o 20,7 proc. Zdaniem ULC miało to związek ze zmniejszeniem liczby miejsc oferowanych przez Ryanaira.