W 2024 roku Kraków odwiedziło 14,7 mln turystów. Wśród obcokrajowców aż jedną piątą stanowili Brytyjczycy, z innych regionów Polski pod Wawel najczęściej przyjeżdżają mieszkańcy Mazowsza i Śląska - wynika z raportu Małopolskiej Organizacji Turystycznej.
Najnowsze dane Małopolskiej Organizacji Turystycznej nie pozostawiają wątpliwości: ruch turystyczny odbudowuje się po pandemii i po wybuchu wojny w Ukrainie.
W zeszłym roku do Krakowa przyjechało 14,72 mln osób, z czego 2,3 miliona to obcokrajowcy.
Wśród przyjezdnych z zagranicy najliczniejszą grupę stanowili Brytyjczycy - 20,6 proc. Kolejne miejsca zajęli: Niemcy (9,1 proc.), Włosi (7,6 proc.), Amerykanie (6,7 proc.) i Francuzi (4,8 proc.).
Prawie 8 mln osób zdecydowało się na co najmniej jeden nocleg w stolicy Małopolski. Turyści nocujący w mieście są szczególnie cenni, bo to oni napędzają lokalną gospodarkę.
Jeśli chodzi o wielkość wydatków podczas pobytu w Krakowie, bezkonkurencyjni są goście z krajów arabskich. Wydają średnio 2 tys. 654 złotych na osobę. Za nimi są Szwedzi (ok. 1,7 tys. złotych) i Amerykanie (1,5 tys. złotych). Te dane wyraźnie odbiegają od średniej, bo turyści w minionym roku wyraźnie oszczędzali: wydali ok. 438 zł na osobę.
Szacuje się, że turyści zostawili w zeszłym roku w Krakowie 9 mld złotych!
Raport MOT pokazuje jeszcze jeden ciekawy trend: mniej rezerwacji w hotelach. Z takiej formy zakwaterowania skorzystało niemal o połowę mniej osób niż w 2023 roku, a ci, którzy jednak zdecydowali się na hotel, wybierali obiekty o niższym standardzie: 2- i 3-gwiazdkowe.
Władze miasta mają powody do zadowolenia. Poprawiła się ocena jakości usług turystycznych. Na ten obraz składa się 30 różnych kryteriów m.in. dostępność parkingów i bankomatów, transport lokalny, bezpieczeństwo, jakość powietrza, życie nocne miasta.
Średnia ocen polskich turystów wyniosła 4,41, a zagranicznych 4,38 w skali pięciostopniowej. Kraków zbiera pochwały za: możliwość płacenia kartą w wielu miejscach, atmosferę, atrakcje turystyczne, łatwy dojazd i gościnność.
Gorzej oceniany jest dostęp do toalet i ich stan, parkingi oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z dziećmi.