Bezsenna noc prowadzi do gorszego funkcjonowania intelektualnego w ciągu dnia – problemów z koncentracją, zapamiętywaniem i szybkością reagowania. W takim stanie mamy też zaburzoną regulację emocji. Jesteśmy skłonni do większej drażliwości, impulsywności oraz ryzykownych zachowań. Osób z problemami sennymi jest coraz więcej. Według specjalistów już ponad połowa Polaków cierpi na zaburzenia snu.

zdj. ilustracyjne /Pixabay

Jeżeli zaburzenia snu występują dłużej niż dwa tygodnie, konieczna jest wizyta u lekarza, nawet tego pierwszego kontaktu. Zanim jednak lekarz przepisze leki na bezsenność, upewnijmy się, czy odpowiednio dbamy o swoją higienę snu. Czasami wystarczy zmiana przyzwyczajeń i stosowanie się do kilku zasad:

1. Przed pójściem do łóżka spróbujmy się wyciszyć, np. przy relaksującej muzyce. Niewskazane jest oglądanie telewizji przed snem oraz picie alkoholu. 

2. Ogromną rolę w higienie snu odgrywa regularna aktywność fizyczna, ale nie powinna być wykonywana tuż przed snem.

3. Kładźmy się spać wtedy, kiedy naprawdę czujemy się zmęczeni.

4. Każdy dorosły powinien spać 7-9 godzin na dobę.

5. Łóżko służy do spania. Nie spożywajmy w nim posiłków, nie czytajmy książek, nie oglądajmy telewizji ani nie korzystajmy w łóżku z laptopa.

6. Zaleca się spanie w pomieszczeniu do tego przygotowanym, pozbawionym nadmiernego światła i urządzeń elektronicznych (np. telewizora).

7. Optymalna temperatura w sypialni to 18-20 °C. Chłodne powietrze ułatwia zasypianie.

Posłuchaj rozmowy Ewy Kwaśny z psychiatrą Marcinem Siwkiem

O problemach ze snem. Rozmowa z psychiatrą Marcinem Siwkiem

8. Unikajmy drzemek w ciągu dnia i zbyt długiego spania rano. Lepiej ustawić sobie budzik, bo jeżeli jednego dnia śpimy do południa, wieczorem będziemy mieli problem z zaśnięciem. 

9. Przewlekłe problemy ze snem mogą zwiększyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, zaburzeń metabolicznych. Doprowadzić do otyłości i cukrzycy, depresji, a nawet - z powodu obniżania odporności - chorób nowotworowych.

10. Zaburzenia snu dotyczą nie tylko jego długości, ale także jakości. To nie tylko bezsenność, ale również nadmierna senność czy lęki nocne, bezdech senny, zaburzenia rytmu snu i czuwania.

(mc/ks)