Utrata pamięci związana z chorobą Alzheimera może zostać przywrócona poprzez hamowanie niektórych enzymów biorących udział w nieprawidłowej transkrypcji genów. Do tego wniosku doszli podczas swoich badań naukowcy z Uniwersytetu w Buffalo. Ich odkrycie może utorować drogę do opracowania nowych metod leczenia choroby Alzheimera.

Choroba Alzheimera zmienia ekspresję genów w korze przedczołowej - kluczowym regionie mózgu kontrolującym procesy poznawcze (takie jak percepcja, pamięć czy myślenie) oraz funkcje wykonawcze (czyli skomplikowane czynności umysłowe, których używamy aby tworzyć, pracować nadawać priorytety czy kontrować czas). W swoich badaniach przeprowadzonych na myszach naukowcy z Uniwersytetu w Buffalo użyli związku, który hamuje enzymy odpowiedzialne za wywołanie choroby, co pozwoliło na zatrzymanie negatywnych zmian w mózgu.

"Byliśmy w stanie znormalizować ekspresję genów, przywrócić funkcje neuronów i złagodzić zaburzenia funkcji poznawczych" - zaznaczyła dr Zhen Yan z Wydziału Fizjologii i Biofizyki w Jacobs School of Medicine and Biomedical Sciences na Uniwersytecie w Buffalo.

Skupiając się na zmianach genów spowodowanych procesami epigenetycznymi takimi jak starzenie, badacze z UB byli w stanie odwrócić podwyższony poziom szkodliwych genów, które powodują deficyty pamięci u chorych na Alzchaimera.

Yan wyjaśniła, że transkrypcja genów jest regulowana przez ważny proces zwany modyfikacją histonów (białek). W zależności od jego przebiegu niektóre geny zostają aktywowane lub stłumione. Naukowcy z Buffalo odkryli, że osoby chorujące na Alzhaimera mają podwyższoną transkrypcje genów w korze przedczołowej. Pozwoliło to na przeprowadzenie badania na myszach, które leczono związkiem hamującym enzymy wpływające na modyfikację białek. Myszy poddane terapii wykazywały znacznie lepsze funkcje poznawcze.

Naukowcy twierdzą, że to odkrycie wskazuje na ogromny potencjał leków na Alzhaimera, które będą wpływać na enzymy modyfikujące histony.