Główny Inspektor Sanitarny wydał zasady postępowania w podróży lotniczej oraz na lotniskach w związku z rozprzestrzenianiem się na świecie koronawirusa. O czym muszą pamiętać podróżni? Na co szczególnie zwracać uwagę? Czego mogą się spodziewać na lotniskach?
Wszyscy pasażerowie, którzy przylatują do Polski bezpośrednio z Chin, Korei Południowej, Włoch lub Iranu, mają zgodnie z opublikowanymi zasadami otrzymać ulotkę informacyjną GIS. Oto jej treść.
Dodatkowo, wszystkie osoby przylatujące z tych krajów, powinny czytelnie wypełnić kartę lokalizacji pasażera. Należy w niej podać imię, nazwisko, numer miejsca zajmowanego w samolocie oraz numer telefonu kontaktowego i adres planowanego miejsca pobytu.
Wypełnione przez pasażerów karty powinny zostać sprawdzone pod kątem czytelności przez personel pokładowy i przeliczone. Później trafiają do służb lotniskowych razem z Ogólną Deklaracją Zdrowia. Jak wyjaśnia GIS, wskazuje się w niej liczbę kart zebranych od pasażerów.
Jak wyglądają procedury w przypadku lotów, którymi mogą podróżować osoby, które rozpoczęły podróż do Polski w kraju takim jak Chiny czy Włochy? W opublikowanych przez GIS zasadach czytamy, że podczas lotu międzynarodowego na lotnisko w Polsce personel ma poprosić pasażerów o wskazanie, czy w ciągu ostatnich dwóch tygodni odwiedzali Chiny, Koreę Południową, Włochy lub Iran. Jeśli ktoś zgłosi ten fakt, personel ma go zapytać o stan zdrowia.
W przypadku zgłoszenia przez co najmniej jedną osobę powrotu z kraju, gdzie rozwija się epidemia koronawirusa, wszyscy pasażerowie otrzymają ulotki informacyjne GIS i karty lokalizacji.
Jak wyglądają procedury dotyczące mierzenia temperatury ciała pasażerów? GIS podaje, że wszyscy pasażerowie bezpośrednich lotów z obszarów, gdzie rozwija się epidemia koronawirusa, podlegają obowiązkowemu badaniu temperatury ciała. Jest ono wykonywane metodą bezdotykową.
Jeśli badanie wykaże u któregoś z pasażerów temperaturę powyżej 38 stopni Celsjusza, ma to być odnotowane przez personel pokładowy i przekazane służbom sanitarnym i zarządzającemu lotniskiem.
W opublikowanym dokumencie GIS rekomenduje, aby na pokładach samolotów znajdowały się maseczki ochronne, które osłaniają usta i nos oraz rękawiczki jednorazowe. Powinny być dostępne zarówno dla pasażerów, jak i dla obsługi. Jak wyjaśnia GIS, dla obsługi należy zabezpieczyć maski klasy FFP3 i FFP2, a dla pasażerów - maski chirurgiczne.
GIS przypomina, że założenie maski przez osobę podejrzewaną o zachorowanie może pomóc w uchronieniu innych pasażerów przez zakażeniem.
Jak wyglądają zalecenia dotyczące dezynfekcji samolotu? W dokumencie wydanym przez GIS czytamy, że powinna ona zostać przeprowadzona w przypadku, gdy w maszynie przebywała osoba z podejrzeniem zachorowania. Powinna być wykonana zgodnie z procedurami agentów obsługi naziemnej.
Przedmioty i powierzchnie zanieczyszczone wydzielinami dróg oddechowych pasażera z podejrzeniem koronawirusa wymagają dezynfekcji środkami wirusobójczymi.
Co powinno się stać w sytuacji, gdy na pokładzie samolotu jest pasażer, który w ostatnich dwóch tygodniach był w Chinach lub we Włoszech, a teraz ma objawy wskazujące na podejrzenie zachorowania? GIS podaje, że taka osoba powinna otrzymać maseczkę, która będzie zmieniana minimum raz na dwie godziny lotu.
Pasażera należy w miarę możliwości odizolować od reszty podróżnych (minimum 2 metry). Poprzednio zajmowane przez niego miejsce powinno pozostać puste. Taka osoba powinna korzystać z wydzielonej toalety, która będzie na bieżąco dezynfekowana.
Załoga ma obowiązek zawiadomienia lotniskowego organu kontroli ruchu lotniczego oraz centrum operacyjne przewoźnika, że na pokładzie jest osoba z podejrzeniem koronawirusa.
Przed opuszczeniem samolotu przez pasażerów osoba z podejrzeniem koronawirusa powinna mieć założoną maseczkę na twarz i zostać przekazana personelowi medycznemu, który podejmie dalsze decyzje w jej sprawie.
Jeśli pomiar temperatury ciała pasażerów bezpośrednich lotów z obszarów, gdzie rozwija się epidemia koronawirusa, nie zostały przeprowadzone w samolocie, powinny zostać wykonane na lotnisku.
W dokumencie wydanym przez GIS czytamy, że jeśli liczba pasażerów podlegających obowiązkowemu badaniu temperatury przekracza połowę podróżnych przylatujących w ciągu doby do danego portu lotniczego, należy rozważyć przeprowadzanie takich badań przy użyciu kamer termowizyjnych. Powinno się to odbywać w specjalnie zaaranżowanym kanale screaningowym.
Jeżeli na lotnisku wylądował samolot z pasażerem, który jest podejrzewany o zachorowanie, powinien on trafić do oddziału zakaźnego. Co w sytuacji, gdy takiego oddziału nie ma w mieście, w którym znajduje się lotnisko? Wtedy należy skontaktować się z Centrum Powiadamiania Ratunkowego lub wojewódzkim wydziałem zarządzania kryzysowego i ustalić docelowe miejsce transportu pacjenta. Jeżeli pacjent wymaga konsultacji lekarskiej, należy wezwać w tym celu doświadczonego lekarza chorób zakaźnych lub pulmonologa.
Każdą informację o podejrzeniu zakażenia koronawirusem należy natychmiastowo zgłosić do Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Decyzje o ewentualnym poddaniu pasażerów nadzorowi epidemiologicznemu lub kwarantannie podejmuje właściwy dla portu lotniczego Państwowy Inspektor Sanitarny.
Pomieszczenia lotniskowe, w których przebywała osoba podejrzewana o zakażenie koronawirusem, powinny zostać zdezynfekowane zgodnie z procedurami.
Cały dokument z zasadami postępowania w samolotach i na lotniskach można znaleźć tutaj