Dieta Ornisha jest dietą niskotłuszczową, wegetariańską. Zalecana ilość tłuszczu nie przekracza 10 procent dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Dieta Ornisha nie wymaga liczenia kalorii i opiera się głównie na produktach pochodzenia roślinnego, stąd obfituje w węglowodany złożone i błonnik pokarmowy.

Zdjęcie ilustracyjne /pexels.com /Internet

Spośród produktów pochodzenia zwierzęcego dopuszcza ona jedynie beztłuszczowe mleko lub jogurt oraz białko kurzego jaja, natomiast pokarmy roślinne - warzywa, owoce, nasiona roślin strączkowych, orzechy, zboża można spożywać bez ograniczeń. Najlepiej jeśli diecie towarzyszą ćwiczenia lub medytacja. Zaleca się także całkowitą rezygnację z palenia papierosów.

W diecie zaproponowano podział produktów żywnościowych na 5 grup, od najbardziej pożądanych i najzdrowszych - grupa 1, do tych, z których najlepiej zrezygnować - grupa 5. Podział przedstawia się w następujący sposób:

Grupa 1

Produkty najzdrowsze, bogate w dobre węglowodany, tłuszcze i białka. Są to produkty świeże, sezonowe i regionalne. Należy pamiętać, że długi transport obniża jakość zdrowotną produktów żywnościowych.

W tej grupie znajdują się:

  • owoce (m.in. jabłka, wiśnie, jagody, kiwi, cytryny, mango, melony) i suszone owoce bez dodatku cukru (m.in. żurawina, papaya, rodzynki),
  • warzywa (m.in. papryka, brokuły, marchew, kalafior, szpinak, pomidory, sałata),
  • nasiona roślin strączkowych,
  • pełne ziarna zbóż (m.in. płatki owsiane, brązowy ryż, kasze),
  • produkty sojowe,
  • białko jaja,
  • beztłuszczowe produkty mleczne.

Dodatkowo można pić bezkofeinowe napoje. Napojem, który zawiera kofeinę, a jest dozwolony, jest zielona herbata.

Grupa 2

Produkty zdrowe, roślinne, aczkolwiek zawierające więcej tłuszczów niż produkty w grupie 1. Zalicza się tu orzechy, nasiona, awokado, oleje roślinne, warzywa w puszkach, odtłuszczone produkty mleczne oraz napoje bezkofeinowe.

Grupa 3

Produkty pośrednie, zawierające rafinowane węglowodany i oleje oraz nasycone kwasy tłuszczowe. Okazjonalnie w diecie mogą się znaleźć słodycze w umiarkowanej ilości, niskotłuszczowe produkty mleczne, margaryny miękkie, owoce morza i niektóre ryby, takie jak: tuńczyk, dorsz, śledź, łosoś.

Grupa 4

Produkty, które nie powinny się znajdować w codziennym jadłospisie: pełnotłuste produkty mleczne, majonez, margaryny twarde, ciasta, ciastka, placki, pozostałe ryby nie wymienione w grupie 3 oraz drób.

Grupa 5

Produkty, które całkowicie wykluczamy z jadłospisu: żółtko jaj, masło, smażony drób, smażone ryby, czerwone mięso, podroby, śmietana.

Więcej o diecie na portalu Medycyny Praktycznej

(ag)