Dobrze wiemy, że dla zdrowia i dobrej kondycji najlepiej dostosować swoje menu do rytmu natury. Sierpień jest wyjątkowo szczodry. Stragany uginają się od bogatej oferty warzyw. Na co warto zwrócić szczególną uwagę?

zdj. ilustracyjne /Pixabay

Warzywa powinny zajmować najważniejsze miejsce w naszym jadłospisie - niezależnie od kartki w kalendarzu.

Liściowe

Ósmy miesiąc roku obfituje w cenne warzywa liściowe. Skorzystajmy z odżywczych wartości rukoli, sałaty rzymskiej, masłowej, karbowanej i lodowej. Niech dodawanie ich do kanapek, sałatek, dań mięsnych, ryb i makaronów stanie się naturalnym odruchem. Nie trzymajmy ich na specjalne okazje, powinny stać się codziennym nawykiem. Sałaty są cennym źródłem witamin z grupy B, które mają korzystny wpływ na nasz system nerwowy i zdolności poznawcze, takie jak myślenie, zapamiętywanie, koncentracja, a nawet kreatywność. Regularnie spożywane pozwalają wyciszyć emocje, ułatwiają zasypianie i poprawiają jakość snu.

W sierpniu korzystajmy śmiało ze świeżych listków natki pietruszki, botwinki, szczawiu i szpinaku. Natka pietruszki zawiera ogromne ilości witaminy życia - C, a także szereg innych, ważnych dla zdrowia, witamin. Obfituje w chlorofil i składniki mineralne. Jej dobroczynny wpływ na zdrowie trudno przecenić. Botwinka, jedna z ulubionych zup Polaków, nie tylko pysznie smakuje, ale odkwasza i odtruwa organizm.

Botwinka, szczaw i szpinak to warzywa niezwykle cenne, przy spożywaniu których warto jednak zachować umiar. Obfitują w witaminę C i żelazo. Jednak z uwagi na zawartość kwasu szczawiowego nie są wskazane dla borykających się z kamicą nerkową.

Kapustne

Sierpień obrodził również w warzywa kapustne. Mamy kapustę białą i czerwoną, kapustę włoską, kalarepę, brokuły i kalafiory. Wszystkie są doskonałym źródłem witaminy C i innych witamina, a także składników mineralnych i błonnika. Umiar i ostrożność i ich spożywaniu powinny zachować osoby z delikatnym przewodem pokarmowym i borykające się z jelitem drażliwym. Spożywane w dużych ilościach mogą skutkować dyskomfortem trawiennym.

Korzeniowe

Pamiętajmy o warzywach korzeniowych. Do nich mamy dostęp niemal przez cały rok, bo są najtrwalsze w przechowywaniu, jednak właśnie w sierpniu, świeże i jędrne, smakują najlepiej. Marchew, buraki, pietruszka, por, seler, czosnek, cebula czy biała rzodkiew. Każde z tych warzyw ma ogromny pakiet wartości odżywczych. Włączajmy je jak najczęściej do dietyna surowo, w postaci surówek czy fikuśnych sałatek.

Dyniowe i psiankowate

Sierpień to też czas warzyw dyniowatych i psiankowatych. Mamy do dyspozycji dynię, cukinię, bakłażany, paprykę, ziemniaki, ogórki i pomidory. Choć wymienione warzywa są niezwykle cenne odżywczo, nie dla każdego będą korzystne. Z uwagi na obecne w nich lektyny warzywa psiankowate nie powinny być spożywane przez osoby cierpiące na choroby autoimmunologiczne, takie jak: choroba Hashimoto, reumatoidalne zapalenie stawów, łuszczyca, choroba Leśniowskiego-Crohna, stwardnienie rozsiane czy toczeń rumieniowaty.

Autor: Ewa Koza, mamsmak.com