Odpowiednia dieta ma niewątpliwe znaczenie dla zachowania zdrowia, a to oznacza również jej korzystny wpływ na nasz wzrok. Nie ma uniwersalnych zaleceń dietetycznych, które zapewniałyby dobre widzenie na długie lata. Niemniej jednak należy pamiętać, że prawidłowe funkcjonowanie naszych oczu, podobnie jak reszty organizmu, w dużej mierze zależy od stanu naczyń krwionośnych.

Zdjęcie ilustracyjne /pixabay.com /Pixabay

W skrócie można powiedzieć, że każda dieta, która zapobiega miażdżycy naczyń, jest korzystna dla funkcjonowania naszych oczu.

W ostatnich latach dużo mówi się o roli diety w profilaktyce zwyrodnienia plamki związanego z wiekiem (AMD) - chorobie, która w krajach rozwiniętych stała się jedną z najważniejszych przyczyn utraty widzenia w centralnej części pola widzenia, co ma ogromne znaczenie przy czytaniu, pisaniu czy prowadzeniu samochodu.

Modyfikacja diety u pacjentów zagrożonych tą chorobą lub chorujących na AMD powinna uwzględniać konieczność dostarczania organizmowi wielu witamin, mikroelementów i substancji o działaniu ochronnym dla siatkówki. Dieta taka powinna być bogata w określone substancje:

  • witamina C (m.in. czarne porzeczki, pomarańcze, grejpfrut, cytryna, truskawki, maliny, kiwi, natka pietruszki, papryka, szpinak, kalafior, pomidory)
  • witamina E (m.in. orzechy, pestki słonecznika, migdały, oleje roślinne, zarodki pszenne, awokado)

  • karotenoidy, a zwłaszcza luteina i zeaksantyna (m.in. szpinak, kapusta włoska, liście pietruszki, koper, szczypiorek, brokuły, brukselka, zielony groszek, dynia, sałata)

  • kwasy tłuszczowe omega-3 (ω-3), głównie DHA i EPA (m.in. śledź, łosoś, sardynki, makrela, halibut, tuńczyk, sola, dorsz)

  • cynk (m.in. zarodki i kiełki zbóż, otręby, ryby morskie)

  • selen (m.in. ryby, owoce morza, kukurydza, warzywa strączkowe).

Więcej o odpowiedniej diecie przeczytacie w Medycynie Praktycznej.

(ag,rs)