Mózg to jeden z naszych najważniejszych organów, steruje i zarządza całym naszym organizmem. O nasz najważniejszy element układu nerwowego możemy dbać odpowiednim trybem życia i zdrową dietą. Jakie posiłki są najzdrowsze dla mózgu?

Zdjęcie ilustracyjne /pexels.com /Pexels

Podstawą diety dobrej dla mózgu, powinno być ograniczenie spożywania mięsa i tłuszczów zwierzęcych. Dietetycy i lekarze zalecają w zamian jedzenie ryb i warzyw.

Dość popularna jest ostatnio dieta DASH. Obniża ciśnienie, pozytywnie wpływa na naczynia mózgowe, serce. Powinniśmy starać się jeść więcej ryb, warzyw, mniej mięsa, zwłaszcza czerwonego, zero fast foodów, ograniczyć w diecie sól. Warto rzucić palenie, ograniczyć spożycie alkoholu. Warto spojrzeć na siebie w lustrze i jeśli trzeba, zredukować wagę. Od czasu do czasu warto u lekarza rodzinnego zmierzyć ciśnienie tętnicze i poziom glikemii - mówi RMF FM dr hab. Ewa Krzystanek, Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Katowicach.

Dieta DASH - najważniejsze elementy

  • Spożywanie określonej liczby dziennych porcji z różnych grup produktów (indywidualna liczba porcji jest zależna od zapotrzebowania kalorycznego).
  • Obniżone spożycie tłuszczu - zaleca się stosowanie produktów o niskiej zawartości tłuszczu, zwłaszcza zwierzęcego. Nie więcej, niż 27% kalorii w diecie może pochodzić z tłuszczu i to głównie pochodzenia roślinnego. Szczególnie polecane jest spożywanie chudego lub beztłuszczowego nabiału, który stanowi główne źródło białka i wapnia.
  • Spożywanie mięsa i jego przetworów powinno być ograniczone (2 porcje lub mniej). Produkty te są źródłem białka i magnezu, ale preferuje się chude, białe mięso bez tłuszczu, nie smażone (najlepiej drobiowe i ryby).
  • Istotne jest zwiększenie w diecie ilości warzyw i owoców (4—5 porcji dziennie), które są bogatym źródłem błonnika, potasu i magnezu. Ważnym elementem jest udział orzechów i migdałów (bogate w niezbędne kwasy tłuszczowe, magnez, potas i błonnik).
    Spożywanie zbóż, nasion i ziaren oraz produktów zbożowych (szczególnie wykonanych na bazie mąki z pełnego przemiału), które powinny być głównym źródłem energii i ważnym błonnika.
  • Ograniczenie w diecie cukrów prostych, czyli słodzonych napojów, słodyczy. Powinno się je przyjmować raczej sporadycznie i słodycze powinny mieć małą zawartość tłuszczu.
  • Obniżenie spożycia sodu w diecie najlepiej do 1500 mg (4g lub 2/3 łyżeczki soli kuchennej). 

Zalecane w diecie DASH owoce i warzywa mają małą zawartość sodu, co jest bardzo korzystne. Gotowe przetworzone produkty zawierają znaczne ilości sodu, dlatego dobrze jest wybierać żywność naturalną, nieprzetworzoną. Technologie produkcji żywności oparte o wędzenie, puszkowanie, konserwowanie wiążą się z użyciem soli, a wiec nie są zalecane. Sól warto zastępować innymi przyprawami, ziołami, octem winnym, cytryną itp. Zobacz produkty o niskiej i wysokiej zawartości sodu.

Źródło: Medycyna Praktyczna