O tym, jakich ćwiczeń fizycznych potrzebujemy w czasie pandemii mówimy w tym tygodniu w cyklu "Twoje Zdrowie w Faktach RMF FM". Oto podpowiedzi specjalistów - fizjoterapeutów pokazujące, jak możemy wykorzystać kilkuminutową przerwę w pracy, aby wzmocnić nasz organizm, w tym wrażliwy w czasie epidemii układ oddechowy.

zdj. ilustracyjne /Pexels

Gdy regularnie ruszamy się, zwiększamy nasze szanse na to, żeby łagodniej przejść chorobę albo w ogóle nie chorować, bo w ten sposób wzmacniamy swoją odporność - przekonuje Dominika Kowalczyk z Krajowej Izby Fizjoterapeutów.

Oto przykładowe ćwiczenia, które podpowiadają fizjoterapeuci:

1) Chodzenie na siedząco

Siadamy na krześle. Chodzimy w miejscu. Unosimy lewą nogę, unosimy prawą nogę. Takie ćwiczenie podwyższy nam tętno i poprawi krążenie krwi. Stańmy za oparciem krzesła albo przy wyższym stole, oprzyjmy się dłońmi tak, żebyśmy byli stabilni. Potem stajemy, wspinamy się na palce, unosimy pięty, możemy to robić równocześnie obiema nogami albo raz jedną stopą, raz drugą stopą. Najlepiej, żeby trwało to co najmniej 30 sekund, jednak wszystkie te ćwiczenia możemy robić tak długo, jak chcemy i jak długo mamy możliwości - przekonuje Dominika Kowalczyk.

Krajowa Izba Fizjoterapeutów przekonuje, aby wraz z każdym powtórzeniem ćwiczenia jego wykonywanie trwało dłużej. Starajmy się budować w ten sposób naszą wydolność - dodaje.

JAK ZADBAĆ O AKTYWNĄ PRZERWĘ W PRACY? ZOBACZ PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA, JAKIE POLECAJĄ FIZJOTERAPEUCI

2) Ćwiczenie oddechowe przy otwartym oknie

Osobom, które są osłabione, mają za sobą infekcję, niekoniecznie koronawirusową, specjaliści polecają ćwiczenia oddechowe. Otwieramy okno, jedna ręka na klatkę piersiową, druga na brzuch. Bierzemy pełny wydech i obserwujemy nasze ręce. One mają się poruszać w górę i w dół. To ćwiczenie nie tylko dla naszego ciała, ale też dla naszej głowy, poczujemy się lepiej. Polecamy je także wtedy, gdy za oknem jest zimne powietrze - zaznacza Dominika Kowalczyk z Krajowej Izby Fizjoterapeutów. Gdy jesteśmy osłabieni, ćwiczenia oddechowe pomagają naszemu organizmowi. Zdecydowanie zrezygnujmy wtedy z ćwiczeń siłowych - podkreśla.

3) Ćwiczenia oddechowe na leżąco

Inspiracją do ćwiczeń oddechowych może być joga - przekonuje Dominika Kowalczyk. Siadamy po turecku, gdzie rozciągamy nogi, i bierzemy głębokie wdechy nosem. Wdychamy powietrze i wypuszczamy je obserwując ruch naszych rąk i ramion. Wszystkie ćwiczenia, w czasie których kontrolujemy oddech, koncentrujemy się, każdy z nas może wybrać coś, co lubi. Możemy je wykonywać z całą rodziną, podołają im zarówno, dzieci, jak i seniorzy, oraz przy okazji to dobra zabawa - dodaje. 

Opracowanie: