Krakowski magistrat odniósł się do decyzji wojewody Krzysztofa Klęczara o zaskarżeniu uchwały Rady Miasta o wprowadzeniu w mieście Strefy Czystego Transportu. Miasto wyraziło zrozumienie dla decyzji urzędnika, ale podkreśliło: „Najważniejsze, że strefa czystego transportu (…) wejdzie w życie od 1 stycznia 2026 rok”.
- Wojewoda małopolski zaskarżył uchwałę o Strefie Czystego Transportu (SCT) w Krakowie.
- Miasto Kraków podkreśla, że SCT wejdzie w życie 1 stycznia 2026 r., mimo zaskarżenia.
- Zespół powołany przez prezydenta będzie pracował nad wdrożeniem SCT.
- SCT obejmie zakaz wjazdu starych aut (benzyna poniżej Euro 4/przed 2005 r., diesel poniżej Euro 6/przed 2014 r.) do niemal całego miasta, z wyjątkami dla mieszkańców Krakowa.
- To druga uchwała o SCT zaskarżona przez wojewodę; poprzednią unieważnił WSA, sprawa jest w NSA.
- Miasto deklaruje gotowość do dialogu i analizuje uwagi wojewody.
Ci, którzy myśleli, że decyzja wojewody będzie oznaczała, że po 1 stycznia 2026 roku auta nadal będą mogły wjeżdżać do Krakowa bez ograniczeń, mogą czuć się zawiedzeni. Miasto poinformowało, że zaskarżenie przepisów nie wpłynie na ich wdrożenie.
Urzędnicy zapowiedzieli, że "w najbliższym czasie zostanie powołany przez prezydenta Krakowa zespół, który będzie pracował nad wdrożeniem zasad strefy czystego transportu".
Ich zdaniem "miasto od początku było gotowe do dialogu i wyjaśniania wątpliwości wokół proponowanych zasad". W lipcu prezydent Krakowa poinformował, że ekwiwalent wpływów z opłat za SCT trafi do gmin ościennych na inwestycje związane z poprawą jakości powietrza. Stowarzyszenie Metropolii Krakowskich nie skomentowało wówczas tego pomysłu.
We wtorkowym komunikacie magistrat podkreślił, że przedstawiciele Urzędu Miasta Krakowa (UMK) zapoznają się z treścią decyzji nadzorczej wojewody i dokonają głębokiej analizy wątpliwości. Zapowiedziano stały kontakt z prawnikami urzędu wojewódzkiego.
Nierówne traktowanie mieszkańców Małopolski
Wątpliwości wojewody małopolskiego wzbudziła, jak sam mówił, kwestia nierównego traktowania mieszkańców Małopolski, tych, którzy mieszkają w Krakowie, i tych, którzy mieszkają poza nim. Ktoś, kto jest zameldowany w Krakowie i ma tu zarejestrowany samochód, będzie mógł do śmierci technicznej pojazdu poruszać się po strefie. Natomiast ktoś, kto mieszka dosłownie 500 metrów czy kilometr dalej, ale już poza granicami administracyjnymi Krakowa, za ten wjazd będzie musiał płacić - tłumaczył w rozmowie z Radiem RMF24.
Wojewoda podkreślił, że ważne były dla niego głosy władz powiatów i gmin sąsiednich oraz Małopolskiej Izby Rolniczej - były to głosy sprzeciwu wobec SCT w kształcie proponowanym przez władze Krakowa.
Klęczar zwrócił też uwagę na to, jakie zmiany powinna przejść uchwała o Strefie Czystego Transportu. Może warto rozważyć równe traktowanie w uchwale mieszkańców Małopolski i mieszkańców miasta Krakowa. Być może trzeba jeszcze dać więcej czasu. Wiemy też, że stare samochody będą coraz bardziej wyeksploatowane technicznie i prędzej czy później z naszych dróg znikną. Możliwych rozwiązań jest mnóstwo i jestem przekonany, że odpowiednio zostaną wypracowane - ocenił.
SCT w Krakowia - jakie będą ograniczenia?
Zgodnie z uchwałą, od 1 stycznia 2026 r. na teren wewnątrz IV obwodnicy nie wjadą bez uiszczenia opłaty samochody benzynowe z normą Euro poniżej 4 lub wyprodukowane przed 2005 r. i diesle z normą Euro poniżej 6 lub wyprodukowane przed 2014 r. (przed 2012 r. dla ciężarówek i autobusów).
Osoby mieszkające poza Krakowem, których auta nie spełniły norm SCT, miałyby płacić za wjazd do niej, podczas gdy mieszkańcy Krakowa, którzy kupili samochody przed 26 czerwca (dzień wejścia w życie uchwały o SCT) byliby zwolnieni z zasad SCT i mogliby użytkować swoje pojazdy tak długo, jak by chcieli.
Koszty wjazdu do SCT pojazdami niespełniającymi norm SCT to: 2,5 zł za godzinę, 5 zł za dobę (w 2026 r.) i 15 zł za dobę (w 2027 r.). Będzie też możliwa opcja abonamentu miesięcznego: 100 zł (w 2026 r.), 250 zł (w 2027 r.) i 500 zł (w 2028 r.).
Wszystkie pojazdy zarejestrowane poza granicami Polski będą miały obowiązek zgłoszenia w systemie ZTP przed pierwszym wjazdem.