Dzieci lubią, aby jedzenie podawać im w konkretny sposób. Dzięki temu jedzą chętniej oraz więcej - wykazali naukowcy z Uniwersytetu w Kopenhadze.

Nakłonienie dzieci do jedzenia jest wyzwaniem dla wielu rodziców. Tym razem z pomocą przychodzą im naukowcy. Udowodnili bowiem, że w zależności od wieku oraz płci nasze pociechy mają różne preferencje dotyczące tego, jak należy układać jedzenie na talerzu, aby chętniej je spożyły.

Podawaj dziecku jedzenie w określony sposób

Nie raz słyszałam opowiadane przez rodziców anegdoty o tym, że ich dzieci lubią, by jedzenie było ułożone na talerzu w określony sposób lub podawane w określonej kolejności, inaczej nie chcą go jeść. Jednak nie mamy prawie żadnej opartej na dowodach wiedzy dotyczącej tego, jak dzieci sortują i spożywają swoje posiłki. A jest to sprawa bardzo istotna, gdy na przykład chcemy, aby spożywały one więcej warzyw lub ogólnie więcej jadły - mówi prof. Annemarie Olsen z Wydziału Nauk o Żywności Uniwersytetu w Kopenhadze.

Wyniki uzyskane przez jej zespół mogą być nie tylko wsparciem dla zmartwionych rodziców, ale też stanowić podstawę projektowania modeli żywieniowych dla szkół i dla firm cateringowych oferujących usługi dla najmłodszych.

Już wcześniej dowiedziono, że do jedzenia większej ilości warzyw i owoców można zachęcić dzieci poprzez podawanie im bardzo małych porcji tych produktów oraz swobodnego ich udostępnia - tak, by w każdej chwili można je łatwo chwycić i zjeść. Wiadomo również, że prezentacja wizualna wpływa na to, ile dzieci jedzą.

Jednak równie dobrze byłoby wiedzieć, czy można osiągnąć zadowalające efekty jedynie przez odpowiednie przeorganizowanie jedzenia na talerzu, ułożenie go w określony sposób - mówi prof. Olsen.

Eksperyment z udziałem uczniów

Naukowcy poprosili 100 uczniów w wieku 7-8 oraz 12-14 lat o sporządzenie priorytetowej listy zdjęć sześciu różnych potraw serwowanych na trzy różne sposoby. W opcji pierwszej elementy jedzenia były przedstawione osobno, nie stykały się ze sobą. W opcji drugiej był to mix: niektóre składniki podane oddzielne, a niektóre wymieszane ze sobą. W opcji trzeciej wszystkie elementy posiłku były ze sobą zmieszane.

Z tego, jak dzieci posegregowały fotografie, naukowcy mogli odczytać, która prezentacja żywności najbardziej im się podobała, a jaki styl serwowania odpowiada im najmniej.

Okazało się, że młodsze dziewczęta (7-8 lat) preferują oddzielny styl serwowania potraw, podczas gdy chłopcy w tym samym wieku nie zwracają uwagi na sposób, w jaki podaje się im posiłki. Natomiast dzieci w wieku 12-14 lat preferują mieszanie ze sobą różnych składników dania albo też opcję drugą (sposób mieszany).

Badania nie mówią jednak, dlaczego młodsze dziewczęta wolą, aby ich jedzenie podzielone było na osobne składowe.

Być może uważają one, że poszczególne składniki mogą się wzajemnie zanieczyszczać. Ale może być też tak, że wolą jeść różne elementy w określonej kolejności, a wymieszana potrawa nie jest w stanie tego zapewnić, lub że wyraźne granice pomiędzy składnikami dania dają lepszy pogląd na to, co faktycznie się zjada - komentuje autorka badania. Jej zdaniem, mimo braku wyraźnych preferencji w grupie chłopców 7-8 lat, wszystkim młodszym dzieciom lepiej podawać talerze, na których składniki są wyraźnie od siebie rozdzielone.

Jeżeli dziecko będzie chciało, samo może sobie zmieszać podane w ten sposób jedzenie już na swoim talerzu. Tymczasem odwrotna sytuacja nie jest możliwa - podsumowuje badaczka.