Około 12 proc. polskich nastolatków w wieku 12–17 lat nadużywa internetu - informuje na swojej stronie łódzki oddział NFZ. Cyberuzależnienia negatywnie wpływają na relacje społeczne. Dziecko staje się wycofane, pojawiają się problemy w szkole i kłopoty ze zdrowiem. Jak zadbać o higienę cyfrową najmłodszych?
Po pierwsze ważne jest, żeby zaobserwować, jak dużo czasu nasza pociecha poświęca na korzystanie z telefonu czy przebywanie w świecie wirtualnym. Przed pandemią granica ta była określona na 4 godziny dziennie.
Po drugie: trzeba być uważnym na zmiany, jakie zachodzą w życiu dziecka. Jeśli pasję piłkarską wypiera komputer, to trzeba się temu przyjrzeć, dowiedzieć dlaczego, sprawdzić co za tym się kryje.
Po trzecie: ważne jest przekonać się, jak dziecko zareaguje, gdy ograniczymy mu czas korzystania z tabletu. Zwykle odstawienie powoduje, że dziecko zachowuje się agresywnie, nie może znaleźć sobie miejsca, jest rozdrażnione lub apatyczne.
- Ciągła potrzeba korzystania z Internetu, komputera, telefonu;
- Brak kontroli nad czasem spędzonym w Internecie, telefonie, komputerze;
- Rozdrażnienie, złe samopoczucie, agresja spowodowane brakiem możliwości lub utrudnieniami w korzystaniu z Internetu, telefonu, komputera;
- Izolowanie się;
- Problemy z koncentracją;
- Problemy ze snem;
- Relacje wirtualne stają się ważniejsze od realnych.
- Fizyczne - wady postawy, ból oczu, bóle głowy, wady wzroku, nadmierna masa ciała;
- Psychologiczne - zaburzenia koncentracji, skłonność do kłamania;
- Moralne - przemoc słowna, zatarcie granicy między dobrem a złem;
- Społeczne - zanik więzi emocjonalnych, rezygnacja z aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu;
- Intelektualne - szok informacyjny, niezdolność do racjonalnej selekcji danych, zaburzenia pamięci.
Źródło: RMF24.pl, www.nfz-lodz.pl