Jajko – w rozmaitych postaciach - przez najbliższe dni królować będzie na naszych stołach. Zawiera wiele witamin, ale też owiany złą sławą cholesterol. Czy faktycznie jest tak groźny i ile możemy zjeść jajek, by nam nie zaszkodziły? O tym wszystkim dziennikarka RMF FM Ewa Kwaśny rozmawiała z dietetyk Krystyną Pogoń.

zdj. ilustracyjne /Pixabay

Nie ulega wątpliwości, że jajka powinniśmy jeść nie tylko w święta. Mają w sobie bowiem mnóstwo wartości odżywczych, a zawarty w nich cholesterol wcale nie jest tak groźny dla naszego zdrowia.

Oprócz samego cholesterolu, jajko zawiera również związki, które bardzo pozytywnie wpływają na to, co się dzieje w naszym organizmie po spożyciu cholesterolu i powodują jego obniżenie - tłumaczy dietetyk Krystyna Pogoń.

Według Światowej Organizacji Zdrowia bezpiecznie możemy spożywać nawet 10 jajek tygodniowo. Są źródłem m.in. aminokwasów, które pozwalają odbudowywać nasze tkanki. Poza tym zawierają wiele witamin - przede wszystkim z grupy B - B2 i B12 oraz te, które trudno jest znaleźć w innych pokarmach jak: A, D, E i K.

W jajku znajdziemy też bardzo wartościowe składniki, takie jak: cynk, selen, żelazo, fosfor, lecytynę czy cholinę, które pozytywnie wpływają na układ nerwowy oraz tłuszcze, które pomagają regulować poziom cholesterolu we krwi

Kto powinien ograniczyć jajeczną dietę?

Każdy zdrowy człowiek może spożywać do 10 jajek tygodniowo. Jednak osoby z chorobami układu krążenia czy z cukrzycą typu 2, muszą ostrożnie komponować swoją dietę i jajka nie powinny w niej występować tak często.

Jajka mogą też być alergenem, więc unikać ich muszą osoby uczulone na nie. Takie reakcje występują zwłaszcza u dzieci. Objawy takiej alergii mogą dotyczyć zarówno układu oddechowego, przewodu pokarmowego, jak i problemów skórnych, np. w postaci wysypki.

Przeważnie rodzice zaczynając włączać jajko do diety dziecka, orientują się, że coś jest nie tak i wtedy to jajko wykluczają. Należy pamiętać, że częściowo alergie wieku dziecięcego wraz z rozwojem mogą przemijać, więc po jakimś czasie można spróbować w niewielkich ilościach to jajko znowu podawać - wyjaśnia dietetyk.

POSŁUCHAJ CAŁEJ ROZMOWY EWY KWAŚNY Z DIETETYK KRYSTYNĄ POGOŃ

Nie tylko kurze ...

Człowiek może jeść nie tylko jaja kurze. Dużą popularnością cieszą się jaja przepiórcze, które także są bardzo smaczne i zdrowe.

Powinniśmy z kolei unikać jajek kaczych, ale nie wynika to z ich wartości odżywczej, ale z tego, że dużo częściej są skażone salmonellą i w przeciwieństwie do jaj kurzych, ta bakteria może łatwiej przeniknąć przez skorupkę.

W ostatnich latach w Polsce można też dostać jajka strusie. Jedno potrafi obdzielić całą rodzinę. Wychodzi z niego niesamowita jajecznica - zachwala Krystyna Pogoń.  

Nasza eksperta ostrzega przed jajkami wiejskimi kupowanymi na targu z nieznanego źródła, gdyż zwykle w ogóle nie są poddawane badaniom kontroli weterynaryjnej.

Opracowanie: