Nadmiar soli w diecie podnosi ciśnienie krwi oraz zwiększa ryzyko udaru mózgu, zawału serca i chorób sercowo-naczyniowych – przypomina Instytut Żywności i Żywienia w ramach Światowego Tygodnia Walki z Nadmiernym Spożyciem Soli.

Obecnie średnie spożycie soli na świecie szacuje się w granicach 8-15 g/dzień. W wielu krajach 80 proc. spożytej soli pochodzi z przetworzonych produktów, takich jak: pieczywo, płatki śniadaniowe czy gotowe dania i przekąski, a także z potraw podawanych w restauracjach, stołówkach, kawiarniach czy innych lokalach gastronomicznych.

Jak oceniają organizatorzy kampanii, dotychczas w żadnym kraju nie osiągnięto rekomendowanej przez WHO zawartości soli w diecie, która wynosi poniżej 5 g/dzień. Przewiduje się również, że w żadnym kraju nie uda się zredukować o 30 proc. spożycia soli do 2025 roku.

Choć spożycie soli w Polsce nadal przekracza rekomendowane wartości (średnio wynosi ok. 10 g/dzień), to jednak w ciągu ostatnich 20 lat obniżyło się o około 5 g. Ta pozytywna zmiana jest wynikiem licznych działań edukacyjnych prowadzonych również przez Instytut Żywności i Żywienia - m.in. w 2009 roku po raz pierwszy w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej wprowadziliśmy symbol przekreślonej solniczki, podkreślając szkodliwość spożywania nadmiernej ilości soli. Dodatkowo organizujemy spotkania z przedstawicielami przemysłu, aby znaleźć wspólne rozwiązania zmierzające do obniżenia ilości soli w produktach spożywczych - mówi prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.

5 kroków do 5 gramów soli dziennie:

1. Stopniowo zmniejszaj ilość soli dodawanej podczas gotowania (do takich zmian powinny się przyzwyczaić kubeczki smakowe).

2. Do wzmacniania smaku potraw używaj zamiast soli: świeżych i suszonych ziół, przypraw, soku z cytryny, czosnku oraz świeżych papryczek chilli.

3. Warzywa konserwowe odcedź i przepłucz pod bieżącą wodą (zalewa często zawiera znaczne ilości soli).

4. Czytaj etykiety w celu wybrania produktu o jak najmniejszej zawartości soli.

5. Nie stawiaj solniczki na stole, aby utrudnić dosalanie gotowych potraw.

Opracowanie: