Jesienny listopadowy wieczór. Na kanapie siedzi babcia zmieniająca pilotem programy w TV, a wnuczek i jego mama wysyłają wiadomości przez smartfony. „Najbardziej rozwinięta i aktywowana w ciągu dnia jest grupa mięśni w obrębie kciuka” – mówi prof. Marek Żak, specjalista fizjoterapii i zachęca do trenowania również pozostałych mięśni naszego ciała. Warto postawić na wspólną, rodzinną aktywność. To motywuje!

zdjęcie ilustracyjne /pixabay.com /

Nasz organizm jest stworzony do aktywnego trybu życia. Aby lepiej funkcjonować, trzeba dostarczyć niezbędnej dawki ruchu naszym mięśniom, kościom czy sercu. Aż o 30-50 proc. wzrasta ryzyko zachorowania na nadciśnienie u osób mało aktywnych, niż u tych wysportowanych.

Jeżeli regularnie trenowaliśmy wiosną i latem, nie warto przestawać jesienią i zimą. Mimo niesprzyjającej aury, poświęćmy codziennie trochę czasu na ćwiczenia. Kluczem do sukcesu jest systematyczność!

Ruszyć się z kanapy

Rodzinne oglądanie TV to częsty obrazek podczas coraz chłodniejszych i deszczowych listopadowych dni. Jeżeli brakuje motywacji do wyjścia na basen czy zapisania się na kurs fitness, można zadbać o aktywność fizyczną, nawet przy włączonym telewizorze. Wystarczy zaopatrzyć się w tzw. piłki szwajcarskie. Są dość duże, miękkie, łatwo je napompować. Na takiej piłce cała rodzina może wykonywać ćwiczenia leżąc lub siedząc. Uzyskując "efekt aktywnego siedzenia", odciążymy plecy, rozluźnimy mięśnie przykręgosłupowe - zaznacza specjalista fizjoterapii prof. Marek Żak.

Rodzinnie ćwiczy się łatwiej

Gdy tylko aura na zewnątrz się poprawi, zamiast rodzinnego seansu w kinie, można wybrać się na marsz z kijkami czyli popularny nordic walking. Może w nim uczestniczyć zarówno mama, tata jak i wnuczka z babcią. Taką aktywność warto połączyć z wymianą poglądów, dyskusją rodzinną. W ten sposób zacieśniamy nasze relacje, więzi, a przy okazji zadbamy o formę - przekonuje prof. Marek Żak. Dodaje, że można przy tym wzajemnie motywować się i podczas ćwiczeń wytyczać sobie cele, tj. dzienna liczba kroków, pokonany dystans czy miesięczny spadek wagi.

Aby ćwiczenia fizyczne były efektywne

Nie ważne jaką formę aktywności fizycznej wybierzemy - istotne by ćwiczyć wystarczająco często, intensywnie oraz odpowiednio długo. Jeśli uwzględnimy te wszystkie elementy, stworzymy formułę FIT (od ang. Frequency, Intensity, Time):

  • Jak często? Ćwiczenia fizyczne, aby były skuteczne, muszą być podejmowane regularnie, najlepiej codziennie, a przynajmniej trzy razy w tygodniu
  • Jak ciężko? Ćwiczenia fizyczne muszą być wystarczająco intensywne, aby wysiłek przy ich wykonywaniu był większy niż w normalnych, codziennych zajęciach
  • Jak długo? Wysiłek - w zależności od celu ćwiczeń - powinien być podejmowany co najmniej przez 30-60 minut