Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie pierwszego z dwóch odcinków dróg dojazdowych do przyszłej elektrowni jądrowej w Polsce. Szef resortu infrastruktury Dariusz Klimczak dodał, że droga ta połączy trasę S6 z elektrownią jądrową Lubiatowo-Kopalino (woj. pomorskie).

REKLAMA
Podpisano umowę na realizację drogi, która połączy S6 z elektrownią jądrową Lubiatowo-Kopalino (zdjęcie ilustracyjne)
  • Podpisano umowę na realizację drogi, która połączy S6 z elektrownią jądrową Lubiatowo-Kopalino.
  • Umowa została podpisana z konsorcjum polskich firm Mosty Łódź, Polimex Mostostal i Polimex Infrastruktura.
  • Pierwsza polska elektrownia jądrowa ma powstać w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino na Pomorzu. Komercyjna eksploatacja kolejnych bloków elektrowni miałaby ruszyć w 2037 i 2038 r.

Dzisiaj podpisaliśmy bardzo ważną umowę. Mamy za sobą bardzo trudny czas przygotowania tej budowy, uzyskiwania (...) zgód i formalności. Dzisiaj mamy wreszcie umowę na zaprojektowanie i wybudowanie pierwszego z dwóch odcinków całkowicie nowej drogi krajowej, która połączy drogę ekspresową S6 z nową elektrownią jądrową - poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas czwartkowej konferencji prasowej.

Umowę z konsorcjum firm Mosty Łódź, Polimex Mostostal i Polimex Infrastruktura podpisała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Ministerstwo Infrastruktury przekazało, że inwestycja łącząca trasę S6 z elektrownią jądrową została podzielona na dwa odcinki: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 oraz od DW213 do węzła Łęczyce na trasie S6.

Podpisana właśnie umowa dotyczy pierwszego z tych odcinków; będzie miał on długość 11 km, a całkowita wartość inwestycji to ponad 177 mln zł. Resort infrastruktury dodał, że droga zostanie wybudowana w nowym śladzie jako trasa klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.

Minister zapowiada kolejne inwestycje

Dariusz Klimczak zaznaczył, że droga umożliwi przewiezienie elementów potrzebnych do budowy elektrowni jądrowej, których nie da się dostarczyć innymi środkami transportu, np. koleją. Przypomniał, że poza tą drogą zostanie również wybudowana konstrukcja MOLF (Marine Off-Loading Facility, czyli konstrukcja morska do rozładunku ciężkich i ponadnormatywnych ładunków potrzebnych do budowy i eksploatacji elektrowni. Dodał, że konstrukcja będzie sięgała kilometr w głąb morza i będzie wyjątkowym obiektem nad polską częścią Bałtyku. Zaznaczył, że po wykonaniu wszystkich prac związanych z budową elektrowni jądrowej będzie on pełnił inne funkcje.

Szef MI wyraził też zadowolenie, że umowa została podpisana z konsorcjum polskich firm. Klimczak jest przekonany, że polskie firmy będą coraz częściej odgrywały kluczową rolę w rozwoju gospodarki w obszarze, za który odpowiada Ministerstwo Infrastruktury. To bardzo mocno koresponduje z zapowiedzią pana premiera Donalda Tuska o patriotyzmie gospodarczym i wspieraniu polskich przedsiębiorców - powiedział.

Minister infrastruktury przypomniał również, że do elektrowni jądrowej wybudowane zostaną nowe lub zmodernizowane zostaną istniejące już odcinki kolejowe. Przekazał, że w przypadku linii Sierakowice-Kartuzy w ciągu dwóch-trzech miesięcy zostanie wybrany wykonawca pierwszego odcinka, a koszt robót to 500 mln zł. Dla drugiej linii, od Lęborka do elektrowni jądrowej, wykonawca zostanie wybrany w czwartym kwartale br.

Minister dodał, że aktualnie sporządzana jest dokumentacja projektowa, w tym kosztorysy, na podstawie których oszacowana zostanie wartość zamówienia. Łączna długość linii kolejowych do budowy, przebudowy to jest ponad 153 km, to będzie prawdziwa rewolucja kolejowa w tamtej części naszego państwa - powiedział.

To ważna inwestycja

Jak przekazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, odcinek Lubiatowo - DW213 będzie realizowany w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca w pierwszej kolejności zrealizuje prace projektowe, następnie uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i rozpocznie prace w terenie. Ich zakończenie planowane jest w drugim kwartale 2028 r. GDDKiA dodała, że jeśli chodzi o drugi odcinek drogi, tj. między DW213 a węzłem Łęczyce na S6, komisja przetargowa ocenia dokumenty złożone przez oferentów, a wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi w drugim kwartale br.

"Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców tamtejszych terenów. Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. (...) Będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk" - podała GDDKiA.

GDDKiA dodała, że w ramach obecnie powstającego odcinka S6 Leśnice - Bożepole Wielkie wykonany zostanie też łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.

Kiedy powstanie pierwsza polska elektrownia jądrowa?

Pierwsza polska elektrownia jądrowa ma powstać w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino na Pomorzu. Według harmonogramu wylanie tzw. pierwszego betonu jądrowego pod pierwszy reaktor elektrowni w lokalizacji na Pomorzu ma nastąpić w 2028 r. Początek komercyjnej eksploatacji pierwszego bloku planuje się na 2036 r. Jako partnera dla pierwszej elektrowni poprzedni rząd wskazał konsorcjum Westinghouse-Bechtel.

Program Polskiej Energetyki Jądrowej zakłada również budowę drugiej elektrowni jądrowej. Dla niej brane pod uwagę są cztery lokalizacje "powęglowe" - po dwie preferowane i dodatkowe. Wstępny harmonogram dla drugiej elektrowni jądrowej przewiduje rozpoczęcie wstępnego dialogu z potencjalnymi partnerami i ogłoszenie warunków postępowania konkurencyjnego w 2025 r., wybór partnera, w tym technologii w 2026 r., ostateczne ustalenie modelu biznesowego w 2027 r. i rozpoczęcie budowy w 2032 r.