Łódź, miasto o bogatej historii przemysłowej, staje się areną jednego z najbardziej ambitnych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat. Mowa o budowie nowych tuneli kolejowych, które mają na celu całkowitą transformację lokalnego transportu, otwierając aglomerację na nowe możliwości komunikacyjne. To przedsięwzięcie, które nie tylko ułatwi mieszkańcom codzienne podróże, ale także przyciągnie do miasta nowe inwestycje.
Półmetek pracy "kreta" Faustyna
W samym sercu tego gigantycznego projektu pracuje maszyna TBM o imieniu Faustyna. Ta mniejsza tarcza tunelowa, która rozpoczęła swoją pracę pod koniec lutego tego roku, właśnie osiągnęła znaczący kamień milowy, wydrążając połowę trzeciego z planowanych jednotorowych tuneli. Tunel ten połączy stację Łódź Żabieniec z przystankiem Koziny, tworząc kluczowy element nowej sieci komunikacyjnej miasta.
Faustyna, z zadziwiającą precyzją, przeszła już około 375 metrów, docierając do półmetka swojej drogi. To kolejny krok w kierunku realizacji projektu, który obejmuje łącznie cztery jednotorowe tunele o średnicy 8,5 metra każdy. Te podziemne arterie połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym, prowadzącym w kierunku nowoczesnej Łodzi Fabrycznej.
Inwestycja za miliardy
Za ten monumentalny projekt wart jest około 2 mld złotych.
Inwestycja ta ma otworzyć aglomerację łódzką na nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i podmiejskie, co jest krokiem milowym w rozwoju lokalnego transportu.
Prace pod ziemią i nad ziemią
Prace nie ograniczają się jednak tylko do drążenia tuneli. Równolegle trwają prace przy budowie trzech podziemnych przystanków: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Na powierzchni miasta również nie brakuje zmian - ułożono nowe tymczasowe torowisko tramwajowe, aby umożliwić kontynuację prac.