​Drążąca tunel kolejowy pod Łodzią duża tarcza TBM Katarzyna krótko po wznowieniu prac znów ma wymuszoną przerwę. Jak zapewniły PKP PLK, wynika ona z natrafienia na przeszkodę w gruncie, a nie naruszenia konstrukcji budynku. TBM nie znajduje się jeszcze pod żadną z kamienic.

REKLAMA
Przystanek Łódź Polesie

Duża tarcza TBM Katarzyna po dziewięciu miesiącach postoju, który był spowodowany koniecznością wzmocnienia znajdujących się na jej trasie kamienic, 21 czerwca wznowiła drążenie tunelu. Po kilku dniach prac i przebiciu ściany bloku postojowego przy ul. Mielczarskiego natrafiła na przeszkodę, wymuszającą nieplanowany postój i przegląd.

Jak przekazały PKP Polskie Linie Kolejowe, przyczyną wstrzymania robót było natrafienie na trudne grunty, w których przeważają piaski. W związku tym - jak wyjaśnił inwestor - przed wznowieniem prac wymagany jest przegląd komory wydobywczej i przodka tarczy.

PKP PLK w przesłanym w środę PAP komunikacie podkreśliły, że "nie jest prawdą, że problemy przy drążeniu wynikają z pękających ścian budynków na trasie budowy tunelu".

Katarzyna nie znajduje się jeszcze pod żadną z kamienic

"TBM nie znajduje się jeszcze pod żadną z kamienic, nie mógł więc naruszyć konstrukcji budynku. Wykonawca na bieżąco monitoruje stan nieruchomości. Oprócz tego, że wzmocniono pod nimi podłoże gruntowe, wdrożono również dodatkowe procedury bezpieczeństwa. W związku z przedłużającym się postojem tarczy TBM Katarzyna w bliskim sąsiedztwie zabudowań o niezadowalającym stanie technicznym wzmacniane są konstrukcje ścian kamienic przy ul. Legionów 57 i 59 od strony północnej. Po przejściu tarczy, elewacja budynków zostanie odtworzona" - poinformowano.

Dodano, że usterki pojawiające się w kamienicy, w tym zalanie jednego z mieszkań, było jednorazowym przypadkiem i wynikało z nieszczelności zaworu w innym lokalu. "Podejmowane działania mają czysto profilaktyczny charakter. Nie wynikają z nagłego pogorszenia stanu konstrukcyjnego budynków na skutek prowadzonych prac tunelowych, a stanowią narzędzie dla jeszcze efektywniejszego zabezpieczenia nieruchomości" - przekazano w komunikacie.

Kolejowa spółka podkreśliła, że przy budowie tunelu priorytetem jest bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. Lokatorzy dwóch budynków przy ul. Legionów zostali przesiedleni do hoteli na czas, gdy pod budynkami miała przechodzić tarcza drążąca tunel. Jednak ich pobyt w tymczasowym miejscu zamieszkania przedłuża się, w związku z czym mieszkańcy narzekają m.in. na brak lodówek do przechowywania żywności i możliwości wyprania ubrań.

W związku z tym, PKP PLK wyjaśniły, że wykonawca inwestycji PBDiM na wniosek mieszkańców każdorazowo rozszerza usługę hotelową o pranie odzieży i zapewnia dostęp do chłodni hotelowych za pośrednictwem recepcji, a w ramach możliwości technicznych i organizacyjnych lodówki są przenoszone z innych pokoi.

"Należy również podkreślić, że w ramach usługi hotelowej dla mieszkańców zapewniono wyżywienie w postaci śniadań i obiadokolacji. Wykonawca jest świadomy skali utrudnień dla mieszkańców i dokłada wszelkich starań, aby były one jak najmniejsze i możliwie najkrótsze" - wskazano w komunikacie.

PKP PLK zaapelowały do mieszkańców, szczególnie użytkowników terenu objętego inwestycją, o wyrozumiałość. Wykonawca na spotkaniach z mieszkańcami i w bezpośrednich kontaktach z nimi stara się wyjaśniać okoliczności i zakres prac. Mieszkańcy - jak zaznaczono - od początku byli informowani o potencjalnych trudnościach w dostępie do swoich lokali, w tym tzw. wejść incydentalnych w związku z realizacją robót.

"Aktualnie obowiązuje całkowity zakaz wejść do lokali. Mieszkańcy mogą składać wnioski do wykonawcy o wejście do budynku. Będą informowani o możliwości wejść po wcześniejszym uzgodnieniu dni i godzin wizyt. Każdorazowo zgodę w tej sprawie wydaje kierownik budowy, mający na względzie bezpieczeństwo lokatorów. Decyzję o powrocie mieszkańców do swoich lokali wydaje kierownik budowy w oparciu o weryfikację stanu technicznego budynku po przejściu TBM pod posesją" - przekazano.

Jedna z najpoważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce. Jest realizowana od połowy 2019 r. i obecny stan zaawansowania prac wynosi ponad 65 proc. Według najnowszego harmonogramu, termin zakończenia budowy tunelu, rozpoczęcie testów i odbiorów zaplanowano na czerwiec 2026 r. Uruchomienie pociągów planowane jest natomiast w grudniu 2026 r.

Budowa tunelu średnicowego o łącznej długości 7,5 km to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne: na osi wschód - zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ - południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Dzięki inwestycji ma wzrosnąć liczba pociągów i częstotliwość ich kursowania.

W tunelu powstaną trzy przystanki - Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny, które mają zapewnić dogodny dojazd do centrum miasta.

Projekt "Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna-Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec" jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość wynosi ponad 2 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to przeszło 1,4 mld zł.