Jak żyć, by przez wiele lat cieszyć się zdrowym sercem? Jak zminimalizować ryzyko zawału? Które z prozdrowotnych wskazówek wziąć sobie do serca i nie zwariować w ich natłoku? Serwis Health.com zapytał kardiologów o dobre rady na temat dbania o serce, które daliby swoim przyjaciołom. Oto one.

zdj. ilustracyjne /Pixabay

Ignoruj modne diety

Nie warto zmieniać sposobu żywienia zgodnie z kolejnymi dietetycznymi modami. One pojawiają się i znikają, a twój organizm nie nadąża za ciągłymi rewolucjami. Dieta bezglutenowa ma sens, gdy masz celiakię lub nadwrażliwość na gluten. 

Dieta paleo również może szkodzić zdrowiu, ponieważ twój organizm potrzebuje warzyw, produktów strączkowych i pełnoziarnistych. Te ostatnie bardzo korzystnie wpływają na obniżenie poziomu cukru we krwi i ustabilizowanie cholesterolu - przekonuje Suzanne Steinbaum, kardiolog ze szpitala Lenox Hill w Nowym Jorku, autorka poradników o zdrowym sercu.

Jedz ryby dobrego gatunku

Amerykańskie Stowarzyszenie Serca zaleca jedzenie ryb dwa razy w tygodniu. Ale "jedzenie ryb" to nie to samo, co "jedzenie czegokolwiek, co pływało w morzu". Ryby takie, jak tilapia czy panga praktycznie nie zawierają cennych kwasów omega-3, które obniżają poziom złego cholesterolu i zmniejszają ryzyko chorób. 

Najwyższy poziom kwasów omega-3 znajdziesz w łososiu, tuńczyku, śledziach czy anchois - przekonuje Leslie Cho, kardiolog kierująca Centrum Chorób Serca Kobiet w Cleveland Clinic.

Nie przejmuj się tak bardzo ilością soli

Dzienna norma soli dla dorosłego człowieka to ok. 5 gramów na dobę, a jej przekroczenie może powodować podwyższenie się ciśnienia krwi i wynikające z tego choroby serca. Czy oznacza to, że powinniśmy dokładnie odmierzać każdą porcję soli w pożywieniu? Holly Andersen zajmująca się badaniami w Instytucie Serca w Nowym Jorku przekonuje, że zupełnie nie o to chodzi. 

Jeśli twoje nerki pracują poprawnie, usuną nadmiar soli z organizmu, oczywiście w rozsądnych granicach. Zdecydowanie ważniejsze jest unikanie sztucznej, przetworzonej żywności - przekonuje ekspertka.

Znajdź swoje miejsce na ziemi

Pamiętaj, że dbanie o serce to nie tylko dbanie o ciało. Jednym z czynników, który bardzo szkodzi układowi krwionośnemu jest chroniczny stres, który prowadzi do podwyższenia ciśnienia krwi i wynikających z niego chorób.

Dlatego, obowiązkowo, znajdź czas na relaks, śmiech, zabawę w gronie przyjaciół i wdzięczność wobec losu - zachęca Stacey Rosen, lekarz z Katz Institute for Women's Health.

Odstaw cukier

My, kardiolodzy, przekonywaliśmy wszystkich, by wybierali produkty nisko tłuszczowe, więc producenci żywności zaczęli dodawać więcej cukru do rzeczy takich jak krakersy i płatki zbożowe - tłumaczy Holly Andersen z Instytutu Serca w Nowym Jorku

Dlatego bezwzględnie warto zwracać uwagę na zawartość produktów, które jemy i dokładnie czytać ich etykiety. Cukier może być tam, gdzie wcale się go nie spodziewamy.

Zwracaj uwagę na samopoczucie w ciąży

Większość kobiet nie zdaje sobie z tego sprawy, ale przebieg ciąży może wiele powiedzieć o tym, jak twoje serce będzie zachowywać się w przyszłości. Nadciśnienie ciążowe, stan przedrzucawkowy czy cukrzyca ciążowa znacznie podnosi ryzyko wystąpienia zawału serca - wyjaśnia Chrisandra Shufelt, kardiolog z Centrum Chorób Serca Kobiet w szpitalu Cedars-Sinai w Los Angeles.

Buduj mięśnie

Im większa masa mięśniowa ciała, tym szybszy metabolizm organizmu - tłumaczy Suzanne Steinbaum ze szpitala Lennox Hill. Szybszy metabolizm pozwala z kolei utrzymać na właściwym poziomie poziom cholesterolu i ciśnienie krwi, co zapobiega zespołowi metabolicznemu, będącemu głównym czynnikiem ryzyka chorób serca. Nawet 15-minutowy trening mięśni dziennie to dużo dobrego dla twojego organizmu.

Śmiej się

15 minut śmiechu dziennie to taka sama korzyść dla serca, jak 30 minut ćwiczeń cardio. Śmiej się jak najczęściej!

Nie zasypiaj pokłócony

Badania pokazują jednoznacznie, że trwanie w stresie płynącym z życia w konfliktowym, nieudanym związku bardzo negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Kłótnia z żoną lub mężem jest przez organizm traktowana niemal jak stan zapalny. 

Dlatego, dbaj o spokój i zgodę w małżeństwie, nie trwaj w gniewie i konflikcie. Twoje serce będzie ci za to wdzięczne.

Jedz orzechy

W przerwach między posiłkami podjadaj orzechy włoskie, migdały i orzechy pekan. Podnoszą one poziom dobrego cholesterolu (HDL), a badania dowodzą, że ci, którzy regularnie jedzą orzechy, są zdrowsi i rzadziej chorują. Zamiast pączków i chipsów, podjadaj więc orzechy - radzi dr Andersen.

Wybierz ruch, który lubisz

Jaki sport lubi twoje serce? Ten, który wykonujesz regularnie, z przyjemnością - mówi dr Leslie Cho. Oczywiście lepiej, jeśli jest to bardziej intensywny wysiłek, ale twoje nastawienie również ma tu duże znaczenie. Sport to przyjemność, nie tortura.

Postaw pracę na drugim miejscu

Badania dowodzą, ze kobiety, które określają swoją pracę, jako stresującą, częściej umierają na choroby serca. 

Nie ma niczego złego w pragnieniu wykonywania swojej pracy najlepiej, jak się da, ale nakręcanie samego siebie i wewnętrzna presja nie są dobre dla naszego zdrowia - przekonuje dr Andresen. Nikt nie zwolni cię za zjedzenie posiłku z dala od komputera. Więc zrób przerwę, wstań, odejdź od biurka, odetchnij. Idź do domu o czasie, weź urlop, gdy czujesz zmęczenie - dodaje.