Dziś otwarto Zakopiańskie Centrum Komunikacyjne (ZCK), czyli odrestaurowane zabytkowe budynki stacji kolejowej wraz z placem dla komunikacji autobusowej oraz wielopoziomowym parkingiem. Pociągi odjadą z ZCK w grudniu.
W ramach inwestycji zostały odrestaurowane zabytkowe budynki ponadstuletniej stacji kolejowej. W zabytkowej przestrzeni mieści się także restauracja i dwupoziomowa multimedialna mediateka.
Siedzibę ma tu także straż miejska i Zakopiańskie Centrum Kultury z informacją turystyczną. Ponadto w budynku są przestrzenie wystawiennicze i klub muzyczny.
Szczegóły inwestycji
Wartość inwestycji to niemal 80 mln złotych. Na realizację przedsięwzięcia Urząd Miasta Zakopanego pozyskał ponad 25,5 mln zł dofinansowania ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020.
Do końca roku ma być gotowa druga część Zakopiańskiego Centrum Komunikacyjnego, czyli plac przesiadkowy w Kuźnicach. Rozpoczynają się popularne tatrzańskie szlaki, w tym na Giewont, i a także znajduje się stacja kolejki linowej na Kasprowy Wierch.
Zlokalizowany na przyległym terenie jest obszerny plac, z którego będzie odjeżdżała komunikacja miejska i dalekobieżna, zarządzana przy użyciu wdrażanego Inteligentnego Systemu Transportowego. Aranżacja placu stylistycznie nawiązuje do historycznej bryły zabytkowego dworca - zainstalowano stylowe latarnie, a przestrzeń zdobią ścianki z czarno-białymi fotografiami stacji kolejowej sprzed wieku.
Ponadto, został uruchomiony pierwszy w Zakopanem wielopoziomowy parking Park & Ride - składa się on ze 146 miejsc postojowych, w tym 9 dla osób niepełnosprawnych. Parking został wyposażony w 68 stanowisk rowerowych, 4 stanowiska ładowania samochodów elektrycznych, 7 stanowisk ładowania rowerów elektrycznych oraz samoobsługową stację naprawy rowerów. Parking będzie udostępniany całodobowo i bezpłatnie dla pasażerów korzystających z transportu kolejowego lub innego transportu zbiorowego objętego systemem Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej.
W grudniu z zakopiańskiego dworca odjadą także pociągi, kiedy PKP zakończy swoją część inwestycji.
Inwestycja objęła także przebudowę ronda Armii Krajowej, dzięki czemu poszerzyła się przestrzeń dla pieszych i rowerzystów przed wejściem na dworzec. Przebudowano także ulicę Szymony, stanowiącą alternatywę dojazdu dla autobusów. Częścią inwestycji była również przebudowa charakterystycznej bramy wejściowej na perony, między rondem Armii Krajowej a zakończeniem torów kolejowych, na której zainstalowano historyczny neon "ZAKOPANE", będący znakiem rozpoznawczym stacji kolejowej.
Początkiem inwestycji było przejęcie zabytkowego dworca kolejowego i przyległego placu. Stosowne porozumienie w tej sprawie zawarł w 2017 r. burmistrz Zakopanego Leszek Dorula z władzami PKP. Na mocy tego porozumienia miasto przejęło zabytkowy dworzec kolejowy i przyległy plac.
Zakopiański dworzec zbudowano w 1899 r. dzięki staraniom hrabiego Władysława Zamoyskiego.
"Zakopane przestaje się wstydzić tego miejsca"
Jak powiedział podczas uroczystego otwarcia burmistrz miasta Leszek Dorula, "Zakopane przestaje się wstydzić tego miejsca". "To przez ostatnich kilka dziesięcioleci był wstyd, że przyjmowaliśmy w tym miejscu turystów, ale też sami wstydziliśmy się, kiedy odbieraliśmy naszych znajomych, rodzinny gości czy wybieraliśmy się w Polskę i w świat. Nadszedł taki dzień, kiedy będziemy z tego miejsca nie tylko dumni, ale będziemy radośnie przyjeżdżali po naszych turystów i korzystali z naszego dworca" - dodał.
Podkreślił, że realizacja tak wielkiej inwestycji trwającej niemal sześć lat wymagała ogromnej determinacji zespołu ludzi i współpracy między instytucjami.
"Kiedy zostałem burmistrzem Zakopanego, stwierdziłem, że to jest właśnie najważniejsze miejsce dla tego miasta i postanowiłem, że muszę to miejsce odnowić" - dodał burmistrz.
Marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski zauważył, że to druga tego rodzaju inwestycja wybudowana w Małopolsce, po Krakowskim Centrum Komunikacyjnym.
"Jesteśmy w miejscu szczególnym, bo przecież Zakopane to nie tylko stolica sportów zimowych, stolica Tatr, ale też miejsce w sposób szczególny uczęszczane przez mieszkańców całej Polski i gości z zagranicy. Radujemy się, że ten obiekt będzie podziwiany przez tych, którzy będą z niego korzystać, a szczególnie tych, którzy do Zakopanego przyjadą" - mówił marszałek Kozłowski.