Obowiązkowej edukacji zdrowotnej w polskich szkołach domagają się uczestnicy pikiety, która została zorganizowana przed Ministerstwem Zdrowia w Warszawie. Chodzi o nowy przedmiot, który po wakacjach pojawi się w polskich szkołach.
Od września edukacji zdrowotnej będą się uczyli tylko chętni uczniowie. Co będzie dalej - na razie nie wiadomo.
Według organizatorów pikiety - przedstawicieli organizacji samorządowych - edukacja zdrowotna powinna być obowiązkowa dla wszystkich, bo dzięki temu przedmiotowi młodzi ludzie będą mogli zadbać o zdrowie psychiczne.
Pojęto już decyzję, że nie będzie to przedmiot obowiązkowy, jednak my uważamy, że należy jak najbardziej zachęcać do tego, aby w tych zajęciach uczestniczyć, ponieważ dobrze zaprojektowana edukacja zdrowotna w szkołach może znacząco zmniejszyć liczbę kryzysów zdrowotnych, zanim trafią one do systemu opieki zdrowia - mówiła w rozmowie z reporterem RMF FM jedna z uczestniczek pikiety.
Z kolei przedstawicielka fundacji GrowSPACE podkreślała: To jest krok, który wydaje się oczywisty, że powinien być to przedmiot, który będzie obejmował wszystkie dzieci. Całą młodzież w Polsce, żeby każdy wiedział, jak zadbać o siebie, bo to jest najważniejsze.
"Szkoa nie potrzebuje napi, szkoa potrzebuje spokoju" - o edukacji zdrowotnej w Porannej #RozmowaRMF mwia @barbaraanowacka, szefowa @MEN_GOVPL. pic.twitter.com/KbSZ6gcn3E
Rozmowa_RMFJanuary 16, 2025
Czego uczniowie będą się uczyć w czasie lekcji edukacji zdrowotnej?
Zaproponowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podstawa programowa dla szkół podstawowych obejmuje klasy 4-6 oraz 7-8. Umiejętności, jakie ma nabyć uczeń, obejmują zagadnienia dotyczące m.in. wartości i postaw, zdrowia fizycznego, aktywności fizycznej, odżywiania, zdrowie psychicznego, zdrowia społecznego, dojrzewania i zdrowia seksualnego oraz internetu i profilaktyki uzależnień.
Projekt noweli przewiduje, że uczeń klas 4-6 wyjaśnia i omawia m.in.:
- czym jest otyłość, na czym polega profilaktyka tej choroby,
- czym są badania przesiewowe oraz w jakich grupach i kiedy powinny być wykonywane,
- zasady zdrowego nawadniania i unikania słodzonych napojów oraz samodzielnego przygotowania prostych, zdrowych posiłków i wybierania produktów bogatych w kluczowe składniki odżywcze,
- omawia etapy cyklu miesiączkowego i jego wpływ na codzienne funkcjonowanie i samopoczucie.
Uczeń klas 7-8 wyjaśnia m.in.:
- znaczenie szczepień w przeszłości i obecnie, rozróżnia szczepienia obowiązkowe i zalecane oraz omawia, czym są ruchy antyszczepionkowe, czym jest dezinformacja o szczepieniach i jak ją rozpoznać,
- pojęcie orientacji psychoseksualnej i kierunki jej rozwoju (heteroseksualna, homoseksualna, biseksualna, aseksualna).
Program edukacji zdrowotnej dla uczniów szkół ponadpodstawowych
W propozycji podstawy programowej dla liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły II stopnia podkreślono m.in., że szczególnie istotne jest kształcenie i rozwijanie umiejętności takich jak: realizowanie działań wpływających na utrzymanie, poprawę i ochronę zdrowia.
Jeśli chodzi o zdrowie seksualne, to zgodnie z propozycją uczeń m.in.: wyjaśnia pojęcie seksualności; omawia metody antykoncepcji, mechanizm ich działania i kryteria wyboru odpowiedniej metody. Omawia profilaktykę infekcji i chorób przenoszonych drogą płciową, wyjaśnia różnicę między życiem z wirusem HIV i chorobą AIDS, wymienia miejsca (np. punkty konsultacyjno-diagnostyczne), w których można wykonać bezpłatne i anonimowe testy.
Wyszukuje też przepisy prawne o odpowiedzialności karnej za bezpośrednie narażenie na zakażenie innych osób chorobami przenoszonymi drogą płciową.
Wymienia również czynniki wpływające na płodność człowieka i sposoby dbania o nią; omawia zjawisko niepłodności, określa jej możliwe przyczyny (w tym związane z niezdrowym stylem życia), a także omawia jej skutki i formy leczenia; omawia metody rozrodu wspomaganego (rozróżnia naprotechnologię od metody in vitro). Wyjaśnia pojęcia: poronienie, aborcja; wymienia etyczne, prawne, zdrowotne i psychospołeczne uwarunkowania dotyczące przerywania ciąży.
Ponadto omawia formy przemocy seksualnej, w tym molestowania seksualnego i oraz mity na ten temat; sposoby reagowania w sytuacji, gdy doświadcza przemocy seksualnej lub gdy ktoś mówi mu o takim doświadczeniu. Identyfikuje też instytucje i organizacje udzielające pomocy osobom po doświadczeniu przemocy seksualnej; wyszukuje przepisy prawne dotyczące przemocy seksualnej. Wymienia też zagrożenia związane z różnymi aspektami seksualności m.in.: uwodzenie w sieci (grooming), seksting, szantaż seksualny (sextortion), pornografia, seksualizacja, prostytucja z udziałem małoletnich, a także wymienia sposoby im przeciwdziałania.