Replika poloneza wykonana przez entuzjastów motoryzacji ze Stowarzyszenia FSO Pomorze przyjechała do Szczecina z Gdańska. Budowa pojazdu z przerwami zajęła ponad trzy lata - podaje portal gs24.pl.

REKLAMA
Replika samochodu FSO Polonez Long – „Jamnik” na ekspozycji w Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdnia Sztuki w Szczecinie

W 1979 roku w Ośrodku Badawczo - Rozwojowym Samochodów Osobowych w Falenicy na bazie 5-drzwiowego modelu Poloneza powstała 7-drzwiowa prototypowa limuzyna. Wydłużono dach i podłogę, dodano kolejne boczne drzwi i dodatkowe 2 fotele.

Zgłębiając historie powstania tego pojazdu, uwagę moją zwrócił fakt powstania w OBRSO w Falenicy dwóch egzemplarzy poloneza w przedłużonej wersji. W poszukiwaniu informacji na ich temat, niestety, okazało się że żaden z nich nie przetrwał. Tak zrodził się pomysł o odbudowie pierwszego egzemplarza, który oryginalnie zbudowany był w 1979 roku - mówi Andrzej Gajewski, prezes zarządu.

Do rekonstrukcji tego pojazdu posłużyły początkowo bardzo znikome informacje z magazynu "Motor" z roku 1981.

Drążąc jednak dalej udało nam się skontaktować z byłymi pracownikami OBRSO w Falenicy, którzy brali udział w konstruowaniu i budowie polonezów jamników. Podczas spotkania zdradzili nam szczegóły techniczne oraz wykorzystywaną wówczas technologię. To były dla nas kluczowe informacje, dzięki którym mogliśmy rozpocząć budowę repliki - dodał Andrzej Gajewski.

Do budowy repliki użyto dwóch karoserii, w tym jednej praktycznie nieużywanej od lat 80. XX wieku.