Estakada w ciągu ul. Katowickiej w centrum Chorzowa (Śląskie) została w poniedziałek wyłączona z użytkowania. To część DK79 łączącej Katowice, Chorzów i Bytom. Urząd miejski poinformował, że otrzymał ekspertyzę, według której obiekt przy dalszej eksploatacji mógłby się zawalić.
- Estakada w Chorzowie została w poniedziałek wyłączona z użytkowania z powodu zagrożenia awarią lub katastrofą.
- Obiekt będzie musiał zostać wyburzony – przekazali przedstawiciele lokalnych władz po otrzymaniu ekspertyzy na temat jego stanu.
- Sytuacja znacząco skomplikuje komunikację w tej części regionu.
- Urzędnicy zaapelowali do mieszkańców regionu oraz wszystkich kierowców, by omijali estakadę wybierając inne trasy.
- Planowane są objazdy dla ok. 20 linii autobusowych i 9 tramwajowych. ZTM nie wyklucza też uruchomienia dodatkowej linii tramwajowej. Informacje na temat kursowania tych linii powinny pojawić się jeszcze w poniedziałek w internecie.
Estakada w Chorzowie została wyłączona z użytkowania w poniedziałek o godz. 14.30. Nie można poruszać się zarówno po niej, jak i pod nią. Wyłączony został ruch samochodowy i pieszy, a także ruch tramwajowy przy estakadzie.
Decyzja prezydenta miasta Szymona Michałka to efekt ekspertyzy biura projektowego, które przeprowadziło badania diagnostyczne oraz analizy statyczno-wytrzymałościowe obiektu.
Estakada zostanie wyburzona
"W ekspertyzie wskazano, że estakada nie wykazuje żadnej nośności i ulegnie awarii lub katastrofie. Estakadę należy niezwłocznie wyłączyć z użytkowania, w sposób stały uniemożliwiając do niej dostęp" – poinformował Urząd Miejski w Chorzowie.
Obiekt będzie musiał zostać wyburzony – przekazali przedstawiciele lokalnych władz.
Pod jednym z przęseł przebiega linia kolejowa, możliwe że sytuacja wpłynie także na ruch kolejowy. Spod estakady będą musieli także ewakuować się działający tam dotychczas przedsiębiorcy. Miasto zapowiada, że zaproponuje im inne lokale.
Lokalne władze szacują, że wyburzenie estakady i wybudowanie nowej pochłonie około 200 mln zł.
Urzędnicy zaapelowali do mieszkańców regionu oraz wszystkich kierowców, by omijali estakadę, wybierając alternatywne trasy, takie jak Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ), DK94 i autostrada A4.
Zmiany w komunikacji miejskiej
Rzecznik Zarządu Transportu Metropolitalnego Michał Wawrzasek poinformował, że po wyłączeniu estakady z ruchu w ciągu jednego popołudnia trzeba przygotować objazdy dla ok. 20 linii autobusowych i 9 tramwajowych.
ZTM nie wyklucza też uruchomienia dodatkowej linii tramwajowej. Informacje na temat kursowania tych linii powinny pojawić się jeszcze w poniedziałek w internecie.
W latach 2011-2014 estakada przeszła gruntowny remont. Chorzowski urząd poinformował, że już wtedy wiadomo było, iż działania naprawcze są jedynie doraźne i "w perspektywie wieloletniej konieczne będzie wyburzenie obiektu".
Na początku 2025 r. ruch na estakadzie zamknięto dla pojazdów o masie przekraczającej 12 ton. Decyzja zapadła po przedstawieniu wstępnej opinii wskazującej na zły stan techniczny obiektu.
Zgodnie z danymi Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Chorzowie, estakadą codziennie przejeżdżało ponad 40 tys. pojazdów, wśród nich 80 proc. to pojazdy spoza Chorzowa. To jedna z głównych tras łączących Chorzów z Katowicami i Bytomiem.
Chorzowska estakada powstała w latach 70. XX w.