Wielki krok w polskim przemyśle lotniczym: pierwszy śmigłowiec AW149 wyprodukowany w całości w PZL-Świdnik (Lubelskie) właśnie wykonał swój testowy lot. Jest to jeden z kluczowych elementów umowy na dostawę 32 maszyn dla polskiej armii do 2029 r. Kontrakt wart około 8,2 mld zł ma znacząco wpłynąć na modernizację Sił Zbrojnych RP.

REKLAMA
Uroczystość otwarcia linii produkcyjnej śmigłowców AW149 dla Sił Zbrojnych RP w zakładach PZL-Świdnik w Świdniku
  • Pierwszy śmigłowiec AW149 wyprodukowany w całości w PZL-Świdnik przeszedł kluczowy test, potwierdzając zgodność maszyny z projektem i rozpoczęcie produkcji kolejnych egzemplarzy.
  • Umowa na dostawę 32 AW149 dla polskich Sił Zbrojnych, wartą 8,2 mld zł, ma być realizowana do 2029 roku, przyczyniając się do modernizacji polskiego wojska.
  • Jakie korzyści przyniesie wdrożenie AW149? Co zmieni się w polskich Siłach Zbrojnych po zakończeniu testów i dostawie nowych śmigłowców?

Kluczowy test AW149 w Świdniku

Pierwszy egzemplarz AW149, w pełni wyprodukowany w PZL-Świdnik, właśnie przeszedł kluczowy test w ramach procedury Acceptance Test Procedure (ATP). Dariusz Szulc, rzecznik PZL-Świdnik, poinformował, że lot testowy miał na celu potwierdzenie zgodności maszyny z projektem. Dalsze próby będą realizowane zgodnie z harmonogramem - zapewnił Szulc.

To ważny moment nie tylko dla zakładów, ale i dla całego sektora obronnego. Prezes PZL-Świdnik, Jacek Libucha, podkreślił, że osiągnięcie to stanowi strategiczny kamień milowy dla zakładów. Przed nami produkcja kolejnych egzemplarzy, testy, serwisowanie, a także możliwość modernizacji i integracji nowych systemów w przyszłości, zgodnie z potrzebami wojska - zaznaczył prezes.

32 maszyny w drodze do polskiej armii

PZL-Świdnik jest częścią włoskiego koncernu Leonardo, który w 2022 roku podpisał umowę na dostawę 32 śmigłowców AW149 do polskich Sił Zbrojnych. Całkowita wartość kontraktu wynosi ponad 8,2 miliarda złotych, a dostawy mają się zakończyć do 2029 roku.

Pierwsze śmigłowce powstały w zakładach włoskich i trafiły do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej jeszcze w październiku 2023 roku. Produkcja maszyn w Świdniku ruszyła w maju 2024 roku, a to oznacza, że zakłady w Polsce stają się kluczowym centrum produkcji dla polskiego wojska.

Parametry techniczne AW149

Śmigłowiec AW149 ma imponujące parametry, które z pewnością spotkają się z uznaniem w służbach wojskowych. Maksymalna masa startowa tego modelu wynosi 8300 kg, a jego prędkość maksymalna osiąga 313 km/h (prędkość przelotowa to 287 km/h).

Zasięg AW149 wynosi 958 km, a jego maksymalny czas lotu to niemal 5 godzin. Śmigłowce będą wyposażone w nowoczesne systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, rakiety kierowane i niekierowane, a także systemy samoobrony.

Na potrzeby Sił Zbrojnych RP, AW149 ma być wyposażony w przeciwpancerne pociski Hellfire w wersji AGM-114R2, znane z wykorzystania w maszynach AH-64 Apache. Te innowacyjne systemy uzbrojenia oraz nowoczesna konstrukcja sprawiają, że AW149 staje się jednym z najnowocześniejszych śmigłowców w służbie polskiej armii.

Przemiany w Świdniku - nie tylko produkcja

Historia PZL-Świdnik sięga lat 50. XX wieku, kiedy to powstała Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego. Po prywatyzacji w 2010 roku zakłady stały się częścią włoskiego koncernu Leonardo.

Dziś PZL-Świdnik zatrudnia ponad 3 tys. osób, w tym 20 proc. stanowią inżynierowie. Producent nie tylko dostarcza maszyny wojskowe, ale także prowadzi szeroką działalność badawczo-rozwojową, która zapewnia Polsce nie tylko nowoczesne technologie, ale i samodzielność w produkcji najnowszych systemów obronnych.

To właśnie w Świdniku w przyszłości będą produkowane kolejne egzemplarze AW149, które staną się fundamentem współczesnej polskiej armii.