Wielki krok w polskim przemyśle lotniczym: pierwszy śmigłowiec AW149 wyprodukowany w całości w PZL-Świdnik (Lubelskie) właśnie wykonał swój testowy lot. Jest to jeden z kluczowych elementów umowy na dostawę 32 maszyn dla polskiej armii do 2029 r. Kontrakt wart około 8,2 mld zł ma znacząco wpłynąć na modernizację Sił Zbrojnych RP.
- Pierwszy śmigłowiec AW149 wyprodukowany w całości w PZL-Świdnik przeszedł kluczowy test, potwierdzając zgodność maszyny z projektem i rozpoczęcie produkcji kolejnych egzemplarzy.
- Umowa na dostawę 32 AW149 dla polskich Sił Zbrojnych, wartą 8,2 mld zł, ma być realizowana do 2029 roku, przyczyniając się do modernizacji polskiego wojska.
- Jakie korzyści przyniesie wdrożenie AW149? Co zmieni się w polskich Siłach Zbrojnych po zakończeniu testów i dostawie nowych śmigłowców?
Kluczowy test AW149 w Świdniku
Pierwszy egzemplarz AW149, w pełni wyprodukowany w PZL-Świdnik, właśnie przeszedł kluczowy test w ramach procedury Acceptance Test Procedure (ATP). Dariusz Szulc, rzecznik PZL-Świdnik, poinformował, że lot testowy miał na celu potwierdzenie zgodności maszyny z projektem. Dalsze próby będą realizowane zgodnie z harmonogramem - zapewnił Szulc.
To ważny moment nie tylko dla zakładów, ale i dla całego sektora obronnego. Prezes PZL-Świdnik, Jacek Libucha, podkreślił, że osiągnięcie to stanowi strategiczny kamień milowy dla zakładów. Przed nami produkcja kolejnych egzemplarzy, testy, serwisowanie, a także możliwość modernizacji i integracji nowych systemów w przyszłości, zgodnie z potrzebami wojska - zaznaczył prezes.
32 maszyny w drodze do polskiej armii
PZL-Świdnik jest częścią włoskiego koncernu Leonardo, który w 2022 roku podpisał umowę na dostawę 32 śmigłowców AW149 do polskich Sił Zbrojnych. Całkowita wartość kontraktu wynosi ponad 8,2 miliarda złotych, a dostawy mają się zakończyć do 2029 roku.
Pierwsze śmigłowce powstały w zakładach włoskich i trafiły do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej jeszcze w październiku 2023 roku. Produkcja maszyn w Świdniku ruszyła w maju 2024 roku, a to oznacza, że zakłady w Polsce stają się kluczowym centrum produkcji dla polskiego wojska.
Parametry techniczne AW149
Śmigłowiec AW149 ma imponujące parametry, które z pewnością spotkają się z uznaniem w służbach wojskowych. Maksymalna masa startowa tego modelu wynosi 8300 kg, a jego prędkość maksymalna osiąga 313 km/h (prędkość przelotowa to 287 km/h).
Zasięg AW149 wynosi 958 km, a jego maksymalny czas lotu to niemal 5 godzin. Śmigłowce będą wyposażone w nowoczesne systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, rakiety kierowane i niekierowane, a także systemy samoobrony.
Na potrzeby Sił Zbrojnych RP, AW149 ma być wyposażony w przeciwpancerne pociski Hellfire w wersji AGM-114R2, znane z wykorzystania w maszynach AH-64 Apache. Te innowacyjne systemy uzbrojenia oraz nowoczesna konstrukcja sprawiają, że AW149 staje się jednym z najnowocześniejszych śmigłowców w służbie polskiej armii.
Przemiany w Świdniku - nie tylko produkcja
Historia PZL-Świdnik sięga lat 50. XX wieku, kiedy to powstała Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego. Po prywatyzacji w 2010 roku zakłady stały się częścią włoskiego koncernu Leonardo.
Dziś PZL-Świdnik zatrudnia ponad 3 tys. osób, w tym 20 proc. stanowią inżynierowie. Producent nie tylko dostarcza maszyny wojskowe, ale także prowadzi szeroką działalność badawczo-rozwojową, która zapewnia Polsce nie tylko nowoczesne technologie, ale i samodzielność w produkcji najnowszych systemów obronnych.
To właśnie w Świdniku w przyszłości będą produkowane kolejne egzemplarze AW149, które staną się fundamentem współczesnej polskiej armii.