Po przerwie spowodowanej podziemną przeszkodą na trasie tunelu średnicowego, tarcza TBM "Katarzyna" wznowiła pracę i w najbliższych dniach ma wejść pod kamienice Starego Polesia w Łodzi - poinformowały w czwartek PKP Polskie Linie Kolejowe
Po dziewięciu miesiącach przestoju tarcza "Katarzyna" wznowiła drążenie tunelu kolejowego pod Łodzią i po starcie z komory na stacji Łódź Polesie niemal natychmiast utknęła na głębokości ok. 26-28 m pod ziemią po tym, jak natrafiła na nieznana przeszkodę.
PKP PLK poinformowały w czwartek, że 10 lipca duża tarcza TBM "Katarzyna" wznowiła drążenie tunelu kolejowego pod Łodzią po usunięciu przeszkody, która zablokowała pracę głowicy tnącej, po wyjściu z bloku postojowego przy ul. Mielczarskiego.
Tym samym kontynuowana jest budowa dwutorowej nitki w stronę Dworca Fabrycznego.
"W ostatnim tygodniu zespół specjalistów przeprowadził interwencję w warunkach hiperbarycznych. Prace prowadzono z zachowaniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa, zarówno wobec osób pracujących w warunkach hiperbarycznych, jak i sprzętu, budynków i instalacji powierzchniowych" - poinformował Rafał Wilgusiak z PKP PLK.
Wykonawca na bieżąco monitoruje stan nieruchomości na trasie tunelu.
Katarzyna nie znajduje się jeszcze pod żadną z kamienic
"Wykonawca jest w stałym kontakcie z lokatorami budynków. Osoby potencjalnie poszkodowane uszkodzeniem mienia i naruszeniem innych wymogów dla realizacji inwestycji będą mogły dochodzić odszkodowania zgodnie z przepisami prawa" - zapewnił jednocześnie Wilgusiak.
Dodał, że TBM "Katarzyna" po starcie z przyszłej stacji Łódź Polesie nie znalazła się jeszcze pod żadną z kamienic Starego Polesia, a także Śródmieścia.
Jak przekazano, wykonawca tunelu rozpoczął dodatkowe wzmocnienia gruntu oraz nieruchomości. Według PKP PLK to działania prewencyjne i - jak podano - nie wynikają z nagłego pogorszenia stanu konstrukcyjnego budynków, ale mają wzmocnić zabezpieczenia nieruchomości.
Mieszkańcy kamienic znajdujących się najbliżej pracującej tarczy ze względów bezpieczeństwa zostali wyprowadzeni do hoteli. Problemy techniczne spowodowały, że czas pobytu poza miejscem zamieszkania wydłuży się.
"Prosimy mieszkańców, szczególnie użytkowników terenu objętego inwestycją, o wyrozumiałość. Wykonawca na spotkaniach z mieszkańcami i w bezpośrednich kontaktach z nimi stara się wyjaśniać okoliczności i zakres prac" - powiedział Wilgusiak.
Pracują obie tarcze
Po wielomiesięcznym przestoju pracują obie tarcze drążące tunel średnicowy pod Łodzią. Większa z nich, "Katarzyna", tworzy dwutorowy odcinek trasy średnicowej od Kozin do Dworca Łódź Fabryczna, przez stacje Łódź Polesie i Śródmieście.
Natomiast mniejsza, "Faustyna", w ostatnich dniach czerwca przebiła się do przyszłej stacji Łódź Koziny i po odwróceniu rozpocznie drążenie ostatniego odcinka tunelu w kierunku Łodzi Kaliskiej.
Według harmonogramu, prace przy budowie tunelu średnicowego pod Łodzią mają zakończyć się w połowie przyszłego roku, a w grudniu 2026 r. tunelem od stacji Łódź Fabryczna do Żabieńca i Łodzi Kaliskiej pojadą pierwsze pociągi.
Od stacji Łódź Fabryczna do stacji Koziny pociągi będą jeździć tunelem dwutorowym; później pojadą jednym z czterech jednotorowych tuneli. Dwa z nich łączą centrum Łodzi ze stacją Żabieniec w kierunku Kutna, a dwa kolejne wyprowadzają ruch na południe przez Łódź Kaliską w kierunku Sieradza i Kalisza.