W Limanowej zakończyła się 7. runda FIA European Hill Climb Championship. To był historyczny dzień - padły rekordy prędkości, pojawiła się rekordowa liczba zawodników i kibiców. Zawody wygrał włoski mistrz Christian Merli (Nova Proto NP01, wśród kierowców aut z nadwoziem zamkniętym zwyciężył Polak, Grzegorz Rożalski (Mitsubishi Lancer). Na miejscu był reporter RMF FM - Maciej Pałahicki.

REKLAMA
Najszybszy w mistrzostwach Polski był Grzegorz Rożalski

  • Rekordowa frekwencja i atmosfera: 35 tys. kibiców na historycznym finale Wyścigu Górskiego Limanowa - Przełęcz pod Ostrą.
  • Nowy rekord trasy: Grzegorz Rożalski ustanowił najlepszy czas - 2:03,545 na trasie o długości 5,5 km z 33 zakrętami.
  • Top 3 zawodników: 1. Grzegorz Rożalski (Mitsubishi Lancer Evo 9), 2. Karol Krupa (Skoda Fabia CT), 3. Sebastian Stec (Ford Fiesta).

Finałowy dzień w Limanowej pełen emocji

Niedziela przyniosła najważniejsze w sezonie ściganie - po jednym podjeździe treningowym rozegrano dwa wyścigowe, które wyłoniły najszybszych kierowców 7. rundy FIA EHC. Zawody można było śledzić na bieżąco dzięki oficjalnej stronie https://wysciggorski.pl/, specjalnemu kanałowi YouTube, Race Radio na częstotliwości 90,8 FM, a także serwisowi https://www.wyniki-online.pl/.

W małopolskiej Limanowej rozpoczął się drugi dzień najważniejszego samochodowego wyścigu górskiego w Polsce. Wyścig Limanowa - Przełęcz pod Ostrą był nie tylko eliminacją mistrzostw Polski, ale także mistrzostw Europy, dlatego na miejsce zjechali najlepsi kierowcy kontynentu.

W Limanowej zakończyła się 7. runda FIA European Hill Climb Championship.

Na miejscu był nasz reporter RMF FM, Maciej Pałahicki, który pytał organizatorów i kibiców o emocje na trasie. Finałowy podjazd wyścigu Limanowa - Przełęcz pod Ostrą przeszedł do historii. Na miejscu pojawiła się rekordowa liczba 35 tysięcy widzów! Super samochody, super atmosfera. Sebastian Stec - mój ulubiony kierowca - robi wrażenie - mówił jeden z kibiców. Mieszkam tu niedaleko, ale pierwszy raz tutaj przyszedłem. Lamborghini robią super wrażenie - dodał kolejny. Bardzo mi się podobało, trzeba poczuć ten zapach benzyny i usłyszeć te odgłosy - powiedział następny.

Tak wyglądał niedzielny start:

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

Wyścig Górski Limanowa - Przełęcz pod Ostrą. Niedzielny start

117 zawodników, bolidy jak z Formuły 1 i 33 zakręty

Na starcie pojawiło się rekordowych 108 kierowców z aż dziesięciu krajów Europy. Nie zabrakło ekstremalnie szybkich samochodów - niektóre z nich miały nawet 1200 koni mechanicznych. Te bolidy, które zazwyczaj widzimy na torach Formuły 1, to jest to, na co najbardziej czekają tu kibice - mówił Bogdan Pałka, dyrektor zawodów.

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

Bolidy na trasie 16. Wyścigu Górskiego Limanowa - Przełęcz pod Ostrą

Treningi poprzedziły bieg wyścigowy, który ruszył o godzinie 11:30. Po pierwszym podjeździe emocje sięgnęły zenitu. Jest szybko, wręcz niewyobrażalnie szybko, jak na usianą 33 zakrętami trasę górską, która ma niespełna 5,5 km długości - relacjonował z trasy Maciej Pałahicki.

Jeszcze przed zawodami wiadomo było, że warunki atmosferyczne mogą sprzyjać rekordowym przejazdom. Wczorajszy rekord już jest nieaktualny, bo przed chwilą Grzegorz Rożalski poprawił swój wynik i ustanowił nowy rekord trasy dla samochodów zamkniętych, który wynosi teraz 02:03,545 - mówił Bogdan Pałka. Było dzisiaj szybko - ogromnie się cieszę, że dwukrotnie pobiłem rekord, jestem bardzo zadowolony. Musiałem dzisiaj wycisnąć wszystko, co się dało - mówił Grzegorz Rożalski.

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

Wyścig górski w Limanowej. Dziennikarz RMF FM w rajdówce

Wyniki końcowe

W Mistrzostwach Europy FIA w Wyścigach Górskich podczas zawodów Limanowa - Przełęcz pod Ostrą ponownie bezkonkurencyjny okazał się Christian Merli. Włoch, jadący bolidem Nova Proto NP01, przypominającym konstrukcje znane z Formuły 1, osiągnął czas 1:58,177 i średnią prędkość aż 167 km/h. To kolejny dowód na jego dominację w europejskim czempionacie.

16. Wyścig Górski Limanowa - Przełęcz pod Ostrą / Jacek Skóra / RMF FM
16. Wyścig Górski Limanowa - Przełęcz pod Ostrą / Jacek Skóra / RMF FM
16. Wyścig Górski Limanowa - Przełęcz pod Ostrą / Jacek Skóra / RMF FM
16. Wyścig Górski Limanowa - Przełęcz pod Ostrą / Jacek Skóra / RMF FM
16. Wyścig Górski Limanowa - Przełęcz pod Ostrą / Jacek Skóra / RMF FM
16. Wyścig Górski Limanowa - Przełęcz pod Ostrą / Jacek Skóra / RMF FM
16. Wyścig Górski Limanowa - Przełęcz pod Ostrą / Jacek Skóra / RMF FM
16. Wyścig Górski Limanowa - Przełęcz pod Ostrą / Jacek Skóra / RMF FM
Opis / Jacek Skóra / RMF FM
Opis / Jacek Skóra / RMF FM

16. Wyścig Górski Limanowa - Przełęcz pod Ostrą był ogromnym sportowym sukcesem Polaków. Oprócz Rożalskiego i Krupy, polscy kierowcy obsadzili podium FIA EHC w poszczególnych grupach: Maciej Hawro (Honda Integra), stanął na najwyższym stopniu podium mocno obsadzonej Gr. 5 FIA EHC. Grupę 4 wygrał Matija Jurisič (HRV), Grupę 3 włoski kierowca O’Play umacniając się na pozycji lidera, Grupa 2 to Karol Krupa zaś najmocniejsza Grupa 1.

W klasyfikacji generalnej 8 Rundy Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, oprócz Rożalskiego, na drugim stopniu podium stanął Karol Krupa a na trzecim Sebastian Stec.

1. Grzegorz Rożalski - Mitsubishi Lancer Evo 9 - 04:08,227 (średnia prędkość 159 km/h)

2. Karol Krupa - Skoda Fabia CT - 04:14,706 (średnia prędkość 155 km/h)

3. Sebastian Stec - Ford Fiesta - 04:23,083 (średnia prędkość 150 km/h)

W Kategorii Historycznej 8. Rundy GSMP zwyciężył Arkadiusz Borczyk (Honda Civic VTi), przed Adamem Garbaczem (Honda Civic EK4 Rallye) i Marcinem Przybyszewskim (Honda Integra), zaś wśród Kategorii Narodowej (auta z utraconą homologacją międzynarodową) na najwyższym stopniu podium stanął jadąc napędzanym silnikiem motocyklowym cross carem Speedcar Wonder Teodor Kocur wyprzedzając Cezarego Turka (Renault Megane RS) i Krzysztofa Mikołajczyka (Honda Integra).