Za drogo, za mało czasu i nie ma pewności, że rozwiązanie będzie w pełni bezpieczne – to argumenty władz Krakowa, które wycofują się z pomysłu budowy mostu tymczasowego, który miał odkorkować miasto na czas remontu Mostu Grunwaldzkiego.

REKLAMA
Most Grunwaldzki w Krakowie

Jedna z najważniejszych przepraw przez Wisłę zostanie zamknięta dla samochodów i tramwajów 10 maja.

Mamy prawo budowlane, mamy przepisy i nie jesteśmy w stanie tego w tak krótkim terminie zrobić. Po egzaminach dla 8-klasistów, po pisemnych maturach i po majówce wchodzimy z remontem - tłumaczył decyzję wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik.

Zmiany w organizacji ruchu

Remont Mostu Grunwaldzkiego będzie wiązał się ze zmianami w organizacji ruchu. Ich koncepcję przedstawił Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

"Aby zapewnić sprawne przeprowadzenie prac i zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców, planowany jest podział na kilka etapów realizacji. Przygotowane zostały założenia organizacji ruchu dla pierwszego z nich" - informują drogowcy.

Remont mostu potrwa dziesięć miesięcy, w tym przez osiem miesięcy nie będą mogły przejeżdżać po nim samochody, a przez sześć także tramwaje.

Pierwszy etap prac rozpocznie się 10 maja i potrwa przynajmniej do wakacji. W ramach tego etapu ruch na moście zostanie całkowicie wyłączony.

Organizacja ruchu związana z remontem Mostu Grunwaldzkiego

W związku z zamknięciem mostu, na ul. Monte Cassino, w rejonie Centrum Kongresowego ICE Kraków zostanie wybudowany tymczasowy przystanek, który umożliwi kursowanie tramwajów w obu kierunkach. Linia tramwajowa będzie prowadziła od ul. Kapelanka, przez ul. Monte Cassino, do Centrum Kongresowego ICE Kraków.

Z ul. Dietla tramwaje zostaną przekierowane na ul. Krakowską. Dodatkowo, na ul. Dietla, przed mostem, zostanie wprowadzona możliwość zawracania dla pojazdów, które nie będą mogły kontynuować jazdy w kierunku Kazimierza z powodu zamknięcia mostu.

Zamknięcie mostu oznacza, że ruch tramwajowy i autobusowy będzie musiał być skierowany przez ul. Kalwaryjską/Limanowskiego do ul. Krakowskiej/Starowiślnej, gdzie linie powrócą na swoje stałe trasy.

W ramach prowadzonych prac zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza. Linia tramwajowa będzie kursowała z "Czerwonych Maków P+R" do "Ronda Grunwaldzkiego", natomiast linia autobusowa z Łagiewnik przez rondo Grunwaldzkie do pętli na "Powiślu - Nowy Świat". Podczas prowadzonych prac, aby zachować dostęp do przystanku "Orzeszkowa", powstanie linia 784 jako wydłużenie trasy przejazdu autobusu 184.

Organizacja ruchu związana z remontem Mostu Grunwaldzkiego

Sugerowana trasa objazdowa dla ruchu kołowego będzie prowadzić trzecią obwodnicą miasta, czyli ulicami Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. Aby to rozwiązanie było funkcjonalne, konieczna będzie modyfikacja sygnalizacji świetlnej na rondzie Grunwaldzkim, na rondzie Matecznego oraz w rejonie przystanku "Korona". Z kolei sygnalizacja na Stradom, Dietla i Krakowskiej zostanie wyłączona.

Pojazdy wjeżdżające do Krakowa od północy przez al. 29 Listopada będą kierowane na Wita Stwosza, Lubomirskiego, do ronda Mogilskiego i dalej ronda Grzegórzeckiego.

Organizacja ruchu związana z remontem Mostu Grunwaldzkiego

Most Grunwaldzki - jedna z najważniejszych arterii miasta

Remont Mostu Grunwaldzkiego to jedna z najważniejszych inwestycji w Krakowie w ostatnich latach. Mieszkańcy obawiają się korków i paraliżu miasta.

Urzędnicy podkreślają, że Most Grunwaldzki jest w złym stanie i docelowo wymaga całkowitej rozbiórki. Według ekspertyz Politechniki Krakowskiej z przeprawy można bezpiecznie korzystać do 2038 roku. Remont pozwoli na kilkanaście lat użytkowania.