W nocy z poniedziałku na wtorek w Monachium spodziewane są marznące opady deszczu. Będzie to mieć poważne konsekwencje dla pracy lotniska, które już na początku weekendu zostało sparaliżowane przez intensywne opady śniegu – informuje dpa. Setki pasażerów nocują w terminalu.
Odwołane loty z Monachium
Do wtorku do godz. 12 z uwagi na marznący deszcz zostaną wstrzymane starty i lądowania na monachijskim lotnisku - potwierdził wieczorem rzecznik lotniska.
Announced freezing rain during the night: air traffic will be suspended until 12 noon on Tuesday, December 5On Tuesday, 5.12. there will be no take-offs and landings from the start of operations at 6 a.m. until 12 noon. pic.twitter.com/R8SvSeNqJD
MUC_AirportDecember 4, 2023
After the snow, Munich is now expecting freezing rain. @MUC_Airport is therefore suspending all operations from 12:00am until 12:00pm tomorrow. After reopening, only very limited air traffic will be possible. Please check the flight status at https://t.co/MY8hWjB53h & in the app. pic.twitter.com/VGzE5XPsaw
lufthansaDecember 4, 2023
Problemy lotniska w Monachium, spowodowane gwałtownym nadejściem zimy, rozpoczęły się już w piątek wieczorem, kiedy odwołanych została większość lotów. "Setki pasażerów utknęły na lotnisku, niektórzy na kilka nocy. W poniedziałek pasażerowie skarżyli się, że obiecane loty przesiadkowe zostały już kilkakrotnie odwołane" - dowiedziała się dpa.
Przedstawiciele lotniska w Monachium oraz Lufthansy potwierdzili, że pasażerowie nocowali w terminalach - "niektórzy nawet kilkukrotnie". Osób, nocujących na drugim co do wielkości lotnisku w Niemczech, może być "nawet kilkaset".
Monachium jest kluczowym węzłem międzynarodowego ruchu lotniczego, dlatego problem dotyczy przede wszystkim pasażerów z innych krajów.
Hasło "Jeździmy przy każdej pogodzie" nie ma już żadnej wiarygodności
Po spowodowanym obfitymi opadami śniegu weekendowym chaosie transportowym w Bawarii, związek pracowników kolei EVG i stowarzyszenie pasażerów Pro Bahn skrytykowały natomiast podatność kolei na zakłócenia.
Hasło "Jeździmy przy każdej pogodzie" nie ma już żadnej wiarygodności - powiedział przewodniczący EVG Martin Burkert gazecie "Augsburger Allgemeine". Burkert wezwał do masowych inwestycji na wzór innych krajów, takich jak Austria. Niemiecką infrastrukturę kolejową określił jako w "dużym stopniu zniszczoną".
Szef Pro Bahn Detlef Neuss podkreślił, że w przeszłości kolej była "znacznie lepiej przygotowana do radzenia sobie z ciężkimi atakami zimy". Wezwał, aby "duża podatność na zakłócenia" stała się jedną z głównych kwestii w planowanej reformy kolei.
"Tylko trzy razy od rozpoczęcia pomiarów w mieście było więcej śniegu"
W weekend w stolicy Bawarii było 45 centymetrów śniegu. "Tylko trzy razy od rozpoczęcia pomiarów w mieście było więcej śniegu: w styczniu 1968 r., styczniu 1959 r. i marcu 2006 r. za każdym razem było to około pół metra" - pisze portal dziennika "Sueddeutsche Zeitung".
Jednak fakt, że na początku grudnia spadło tak dużo śniegu, "jest bezprecedensowy od czasu rozpoczęcia systematycznych pomiarów". To była bardzo nietypowa sytuacja pogodowa - powiedział Marcus Beyer z Niemieckiej Służby Meteorologicznej (DWD).
Czy zapowiada to "zimę stulecia? Ogólnie rzecz biorąc, nic nie wskazuje na "ekstremalną zimę", wręcz przeciwnie - powiedział gazecie "Bild am Sonntag" rzecznik DWD.
Oczekuje się, że nadchodzące tygodnie i miesiące będą "przeciętne lub nieco zbyt ciepłe" w porównaniu z okresem od 1991 do 2020 roku. Jednak trend ten może oczywiście obejmować również krótkie okresy bardzo zimnej pogody - wyjaśnił rzecznik.