Czasopismo "Nature" informuje o obiecujących wynikach eksperymentów z nową szczepionką przeciwko zwierzęcej odmianie wirusa HIV. Badania grupy naukowców z kilku amerykańskich uniwersytetów i Instytutu Medycznego US Army pokazały, że preparat o ponad 80 procent zmniejsza u małp ryzyko zakażenia wirusem SIV.

Szanse na sukces podobnej szczepionki u człowieka są na tyle duże, że wyniki opublikowane w najnowszym "Nature" uznaje się za wskazanie do rozpoczęcia testów klinicznych. Preparat będący kombinacją dotychczas proponowanych szczepionek MVA, Ad26 i Ad35 wykazał silną skuteczność przeciwko zjadliwej postaci małpiego wirusa SIV. Nie tylko - jak dotychczas - ułatwiał kontrolę wirusa po wniknięciu do organizmu, ale i zapobiegał samemu zakażeniu.

Testowano cztery różne kombinacje szczepionek, w których do wprowadzenia do organizmu białek wirusa SIV wykorzystywano osłabione wirusy grypy lub krowianki. Badane rezusy szczepiono dwukrotnie w odstępie pół roku, po czym po upływie kolejnych sześciu miesięcy wystawiono je na działanie innego szczepu wirusa SIV niż ten, którego użyto do stworzenia szczepionki.

Wygląda na to, że najbardziej skutecznie działają preparaty zawierająca białko powierzchniowe wirusa, zwane Env, podawane w kolejności Ad26/MVA. Są szanse, że podobna kombinacja dla ludzkiej odmiany wirusa HIV może przynieść istotny przełom. Naukowcy, którzy uczestniczyli w badaniach deklarują, że testy kliniczne w Stanach Zjednoczonych, Afryce i Tajlandii, chcą rozpocząć jak najszybciej.